Tietoalan neuvottelut katkesivat

Huomaa, avaa uuteen ikkunaan TulostaSähköposti

Toimihenkilöliitto ERTOn ja Teknologiateollisuuden tietotekniikan palvelualan työehtosopimusneuvottelut katkesivat eilen illalla. Neuvotteluja on käyty keväästä lähtien.

Neuvotteluissa päästiin yksimielisyyteen tekstikysymyksistä. Neuvottelut katkesivat työnantajan palkkakorotustarjoukseen, joka jäi vuositasolla selvästi alle puolen prosentin, kertoo ERTOn puheenjohtaja Tapio Huttula.

- Työnantaja käytännössä veti pois kaikki työehtosopimuksen heikennysvaatimukset. Se ei kuitenkaan riitä syyksi tehdä sopimus. Liittokohtaisella kierroksella palkankorotuksissa täytyy huomioida aidosti toimialan oma tilanne.

Tietotekniikan palvelualan palkankorotuksia ei voi määritellä alimman aallonpohjan mukaan, painottaa Huttula.

- On käsittämättömän vastuutonta työnantajalta ajaa neuvottelut kriisiin palkkatarjouksellaan. Olemme hakeneet maltillisesti ratkaisua lähes kahdeksan kuukautta. Nyt työnantajaliitto haluaa levottomuuksia alalle ja vaarantaa alan tulevaisuuden lyhytnäköisellä ja ylimielisellä neuvottelupolitiikallaan.

Tietotekniikan palvelualan tilanne on hyvä ja huomattavasti parempi kuin muiden Teknologiateollisuuden alojen, ihmettelee työnantajan palkkatarjousta ERTOn tietoalan jäseniä edustavan Tietoalan toimihenkilöt ry:n puheenjohtaja Jouko Malinen.

- Alan liikevaihto on lähes samalla tasolla kuin viime vuonna, joka oli huippuvuosi. Myös alan tilauskanta on hyvä. Emme missään tapauksessa voi hyväksyä palkka-ankkurin alle menevää tarjousta.

ERTO tiedottaa myöhemmin toimenpiteistä, joita tilanne edellyttää.

Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO on ainut tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksesta neuvotteleva työntekijäliitto. ERTOn ja Teknologiateollisuuden yleissitovan työehtosopimuksen piiriin kuuluu yli 42 000 työntekijää.

Lisätietoja:
ERTOn puheenjohtaja Tapio Huttula, p. 040 563 7944
Tietoalan puheenjohtaja Jouko Malinen, p. 0400 940 273

Kommentit (22)Add Comment
Rautaa rajalle! Ylityökielto ja lakonuhka päälle niin päästään pitkälle joululomalle!
Kirjoittanut Ismo, marraskuu 24, 2009
Ismon kanssa samaa mieltä. Nyt kovat aseet käyttöön että saadaan jotain aikaan!
Kirjoittanut Samaa mieltä, marraskuu 24, 2009
Johan se edellinen palkankorotusolikin ~50€/kk kun inflaatio pomppi tasajalkaa niskanpäällä. Nyt on niska kipeä mutta korotuksia ei näy eikä kuulu... Tsemppiä sinne älkääkä antako periksi.
Kirjoittanut Anssi, marraskuu 24, 2009
Lakonuhkaa ilmaan! Työnajantaja vedättää nyt ihan kympillä, ainakin meidän firmassa tuottavuus on tällä hetkellä kaikkien aikojen paras, lamasta ei tietoakaan..
Kirjoittanut timppa, marraskuu 24, 2009
Samaa mieltä, että lakonuhkaa päälle! Pystymmekö siihen yksin vai saadaanko ytn mukaan? Toiseksi mietityttää että helppohan se on uhkailla mutta kuinka moni on valmis menemään lakkoon (=menettää palkkatuloaan)?
Kirjoittanut RT, marraskuu 24, 2009
Joo, se joka lakkoon menee menettää palkkatuloaan ja saattaa myös menettää tulevia lomapäiviä. Sen lisäksi lakkolaiset ovat varmasti sitten ensimmäisten joukossa kun lomauttamispäätös aikoinaan tulee. Ja – yritys jonka työntekijät menevät lakkoon ymmärtää viimeistään silloin että kannattaa siirtää yhä enemmän työpaikkoja ulkomaille.
Kirjoittanut Tosiasiat, marraskuu 24, 2009
Kas, kas. Vihdoinkin aletaan aktivoitumaan. Nyt kun näitä neuvotteluja on käyty jo kahdeksan kuukautta, olisi ehkä aika ryhtyä painostus toimenpiteisiin.
Kirjoittanut MP, marraskuu 24, 2009
Jos firmassanne on tuottavuus kohdallaan, niin onneksi olkoon. Tällöin pystytte varmaan neuvottelemaan palkastanne suoraankin pomonne kanssa työpaikallanne ilman yleiskorotuksiakin.
Meillä taas on sellainen tilanne, että yleiskorotus tulisi aiheuttamaan välittömästi yt-neuvottelut ja lisää töitä siirtyy kaukomaille tehtäväksi.
Kirjoittanut IT-kuli, marraskuu 24, 2009
Neuvotteluaseeksi vain ja ainoastaan heti ylityökielto, se on nyt paras mahdollinen tapa taantumassa. Lakkoilu ei ole kyllä mielestäni hyvä juttu, koska siitä vain työnantajat hyötyvät nyt, koska niiden ei tarvitse maksaa palkkoja täysimääräisenä lakkoilun ajalta lakkoileville ja juurihan säästöjä työnantajat haluavatkin nyt taantumassa, siinä vain lakkoilevat työntekijät kärsivät kun ei saa normaalia määrää palkkaa taantuman keskellä. Se on sitten eri asia, jos on kunnolla nousukausi meneillään, niin silloin voi kyllä lakkoilla, jos on tarvetta.
Kirjoittanut Vain ylityökiellon puolesta, marraskuu 24, 2009
RT:lle .. ei tule YTN mukaan kun ei saa osallistua neuvotteluihinkaan.
Kirjoittanut jr, marraskuu 24, 2009
Eiköhän oteta kemianliitosta mallia ja yritetään kätellä sopimus samoilla ehdoilla. Saadaan ainakin pato auki ja vuoden päästä katotaan uudestaan.
Kirjoittanut Mj, marraskuu 25, 2009
Saataisiinkohan tähän TES:een joskus oikeasti tulospalkkaus.
Aikana, kun tämä ei ollut yleissitova, oli henk.koht korotukset luokkaa 200-500 , kiitos yleissitovuuden .. ne ovat sittemmin olleet luokkaa 20-50.
Ja miksikö näin ; koska yleissitova TES koskee jokaista työntekijää, menee korotus raha "tasan" kaikkien kesken, ei vain heille, jotka työpanoksellaan sen ansaitsivat.
Eli miksiköhän yleiskorotus prosentit kiikastaa ?
Kirjoittanut jr, marraskuu 25, 2009
ERTO tekisi oikeasti suurimman palveluksen Suomen IT-alalle ja sen työntekikjöille siirtämällä toimintansa Intiaan. Neuvottelemalla siellä paikallisille koodareille huimat palkankorotukset ja parhaimmillaan voisi aiheuttaa vielä lakonkin! Parantaisi Suomen IT-alan kilpailukykyä huimasti ja taas olisi millä palkkoja korottaa Suomessa.
Kirjoittanut Namaskar, marraskuu 26, 2009
Munatonta toimintaa ERTOlta!! Olisi pitänyt heti julistaa lakko kun nuija kopahtanut pöytään! Tällä nysväyksellä liitosta ei ole oikeaa hyötyä.. Ylityökiellosta yms työnantajat vain tykkäävät. Myös sopimukseton tila on työnantajalle edullinen.
Kirjoittanut Pian ex-ertolainen, marraskuu 26, 2009
Tuo yleissitovuus ja liiton korotukset on ihan syvältä sieltä. Nykyään työnantaja henk.koht. palkkaneuvotteluissa vetoaa vain miten joka vuosi on tullut 1-2% korotuksia ja nehän tekee rahassa jopa näin ja näin monta kymppiä ja siksi ei makseta ylimääräisiä korotuksia.
Firman vanhat parrat tuli töihin viime laman aikana jolloin palkkataso täällä maaseudulla oli ihan pohjissa. Eipä ole siitä juuri noussut. Uudemmat työntekijät pystyi venyttämään tasonsa korkeammalle ja heille tulee sitten samat yleissitovat korotukset kuin muillekin - vaikka palkkataso on eri mutta työt tasan samat. Täällä seudulla on työpaikkoja sen verran vähän ettei työpaikan vaihdolla kiristäminen oikein onnistu.

Mutta se mihin liitossa eniten petyin oli yrityskohtaiset osuudet. Korotukset jotka sai jakaa firman sisällä haluamilleen henkilöille. Yllätys että meilläkin korotukset sai ne jotka oli pomon lähimmät nuoleskelijat ja joilla oli jo ennestään muita korkeampi palkka. Sama kuin liitto ilmoittaisi että jakakaa ne palkankorotuksenne miten haluatte jos haluatte. Ihan yhtä tyhjän kanssa.

Olen miettinyt että eroaisi liitosta ja kuuluisi pelkkään työttömyyskassaan. Enpä taida lakkoilla.
Kirjoittanut Landelta, marraskuu 26, 2009
Joku muu painostuskeino kuin lakko pitäisi löytää ensisijaisesti. Mielestäni YTN:n kanssa kimppa voisi jopa toimia.
Itse en konsulttina mielelläni lakkoon osallistu, sillä asiakas ei ole tehnyt mitään väärää, ja heillehän siitä enemmän haittaa olisi kuin omalle työnantajalle.
Kirjoittanut Könsültti, marraskuu 27, 2009
Mitäpä jos suostutaan siihen 0.5% korotukseen mutta käydäänkin käsiksi tekstikysymyksiin esim. parantamalla irtisanomissuojaa vaikkapa irtisanomisaikaa pidentämällä.
Nythän on se tilanne että jos ikä alkaa vähintään vitosella niin on vain ajan kysymys milloin tulee lappu kouraan. Antamatta takaisinottovelvoitteen mitenkään häiritä otetaan nuorempi ja halvempi (kokemattomapi myös) tilalle.
Pidetään puoliamme ja yritetään pitää työpaikat Suomessa. Pelkät palkankorotusvaateet vievät vain niitä itäisiin maihin jollei tekstikysymyksiin puututa. Vaikka sitten voimakeinoin.
Kirjoittanut Hessu, marraskuu 27, 2009
Itse esimiehenä toivoisin pikaista sopimusta, sillä yrityksen kaikki palkankorotukset ovat olleet jäissä neuvottelun ajan. Täällä on siis työntekijöitä, joille korotukset haluaisin antaa, mutta firman politiikkan mukaisesti palkkoihin ei kosketa kun neuvottelut on kesken. Yleiskorotus ei meillä ole niinkään merkittävä, vaan tarvitsemme voimassa olevan sopimuksen, jotta pystyisimme palkitsemaan ihmisiä ansioiden mukaisesti. Lakkoilusta lähinnä vitsaillaan täällä, joka on mielestäni ehkä paras vaihtoehto, sillä lakkoillessaan työntekijät ovat lopulta se häviävä osapuoli. Jos työntekijät menevät lakkoon, on se ihan käypänen selitys asiakkaille, miksi juuri silloin ei palvelun vasteajat ole kohdallaan. Pahimmillaan firma maksaa jollekin isolle asiakkaalle lounaan kun tilanne on ohi ja työntekijät ovat hankalassa tilanteessa sekä taloudellisesti että maineensa puolesta.

Yleiskorotus on ihan kiva, mutta oli se sitten 0,5% tai 2% lopputulos on meillä ihan marginaalinen. Sopimus kuntoon mahdollisimman pian niin työelämä pääsee taas omille urilleen.
Kirjoittanut Tipsu, marraskuu 29, 2009
Usko sopimiseen alkaa rapautua. Tehtiin kolmevuotinen sopimus ja viimeinen vuosi jätettiin auki. Nyt se viimeinen vuosi alkaa olla mennyt, eikä työnantaja - nyt on syytä sitten personoida se ihan omaan firmaan - halua enää maksaa mitään lisää. Kustannukset se leikkaa väen vähentämisellä. Kannattavuuden suunta ylöspäin ja pörssikurssit on lamasta huolimatta kehittyneet samaan suuntaan. Lopputulos näyttää siltä että on siirrytty sopimisesta saneluun.
Kirjoittanut salmela, marraskuu 30, 2009
Taitaa suurimmassa osassa yrityksiä niin ylityökielto kuin lakkokin olla aika hampaattomia aseita. Mitä olen asiasta keskustellut niin monessa paikassa suurin osa työntekijöistä ei kuulu liittoon, kuuluu pelkästään kassaan. Näin ollen painostuskeinot on aika vähissä ja teholtaan heikkoja. Mutta silti pitäisi yrittää eikä seisoa kädet taskussa kuten ERTO tällä hetkellä tekee.
Itsekin olen päätökseni tehnyt... ellei vuoden loppuun mennessä ERTO tee mitään kongreettista liikettä tämän sopimuksen syntymisen aikaansaamiseksi niin minäkin olen entinen ERTOlainen ja pelkästään kassan jäsen. Silloin maksan siitä palvelusta mitä saan ja tarvisen, enkä maksa rupattelurinkien pitämisestä.
Maksan kuitenkin tällä hetkellä kahdessa kuukaudessa saman kuin kassan jäsenenä vuodessa. Tyhjästä en aio enää jatkossa maksaa.
Kirjoittanut Arski, marraskuu 30, 2009
Samaa mieltä Arskin kanssa, nyt on pakko pikkuhiljaa alkaa tapahtua jotain tai ERTO:ssa on jäsenkato edessä. Muut järjestöt kyllä marssivat ulos ja lakkoilevat emme me. Munatonta toimintaa ja ihmettelenkin mistä tässä maksan? Ai niin, turhasta.
Kirjoittanut IT, marraskuu 30, 2009
Voi ERTO ERTO, tämä alkaa kyllä olla naurettavaa. Päästäkää nyt se YTN samaan pöytään. YTN on iät ja ajat ollut valmis yhteistyöhön, eikä rutkasti suurempi työntekijäpuoli ainakaan huonoa neuvotteluille tee. Miten ERTO voi tällaisessa tilanteessa kiukutella joittenkin viisi vuotta vanhojen jäsenhankinta- ym. kiistojen takia!
Kirjoittanut How about it, joulukuu 01, 2009

Kirjoita kommentti

busy

Erityisalojen toimihenkilöliitto ERTO ry. | Asemamiehenkatu 4 00520 Helsinki | puh. (09) 613 231 faksi (09) 6132 3202 | | Sivukartta