Cache updated at: 13:49:11, 20-04-14
Ota yhteyttä
Sähköinen asiointi

WebTytti ohje

Jäsenpalveluiden aloitussivu

Jäsenpalveluiden aloitussivulla näkyvät käyttäjän nimi ja edellisen sisäänkirjautumisen ajankohta.

Sivuvalikosta pääsee kaikkiin jäsenpalvelun osioihin.

Poistu palvelusta valitsemalla valikosta Lopeta. Muista tyhjentää koneen välimuisti ja historiatiedot. Tässä vaiheessa pääset halutessasi takaisin Erityisalojen Toimihenkilöiden Työttömyyskassan kotisivuille.

Päivärahalaskuri

Voit laskea päivärahalaskurilla etuuden määrän eri tilanteissa. Ainoa pakollinen kenttä on Kuukausipalkkasi, jonka jälkeen voit painaa Laske painiketta. Anna päivämäärä muodossa pv.kk.vvvv Päiväys-kenttään. Muista, että päivärahalaskuri on vain suuntaa-antava.

Henkilökohtainen palvelu

Henkilökohtainen palvelu sivulla voit lähettää viestejä kassalle sekä lukea kassalta saamiasi vastauksia.

Omat tiedot

Omat tiedot sivuilla voit tarkistaa ja päivittää omat yhteystietosi. Muutokset astuvat voimaan kun ne on käsitelty kassassa. Siihen asti näytöllä näkyy teksti "Muutetut tiedot odottavat käsittelyä". Kassan henkilökunta päivittää muutokset 2 - 3 työpäivän kuluessa. Tilinumeroa et voi muuttaa järjestelmässä tietoturvallisuuden vuoksi, vaan muutos on aina ilmoitettava kassaan kirjallisesti.

Kun teet yhteystietoihisi muutoksia työttömyyskassan sivuille, tee muutokset myös liiton sivuille. KEY:n ja TEME:n jäsenten tiedot päivittyvät vain työttömyyskassan tietoihin.

Kohdassa "Päivitä yhteystietojasi" voit käydä lisäämässä tekstiviestipalvelun rastin, jos haluat tietoa etuuden maksusta gsm-numeroosi. Tekstiviesti etuuden maksusta lähtee automaattisesti kaikille niille, joiden yhteystiedoissa on olemassa gsm-numero. Kun hakemus on käsitelty kassassa, järjestelmä lähettää heti tekstiviestin etuuden maksusta matkapuhelimeen. Erillistä maksuilmoitusta ei tule enää eKirjeenä vaan maksun tiedot voit katsoa ja tarvittaessa tulostaa kohdasta "Maksut/Maksuhistoria".

Omissa tiedoissa voit myös valita vaihtoehtoisen kielen suomen sijaan ja vaihtaa salasanan.

Maksut

Voit seurata maksun kirjausta, maksuhistoriaa ja maksupäiviä.

Seuraava maksu kohdassa näkyy maksu siihen asti kunnes se menee maksatukseen. Sen jälkeen maksua voi tarkastella Maksuhistoria-osiossa.

Maksupäivää klikkaamalla saat näkyviin kyseisen maksuilmoituksen.

Päätöksiä pääset selaamaan tarkemmin klikkaamalla päätösnumeroa.

Työvoimapoliittiset lausunnot ovat luettavissasi.

Huomaa, että tulostintoiminnot eivät tulosta päätöksistä virallisen näköisiä.

Hakemukset ja liitteet

Hakemuslomakkeita on sekä sähköisesti lähetettäviä että postitettavia, jotka voit tulostaa järjestelmästä. Sähköisesti lähetetyt hakemukset ja liitteet ohjautuvat automaattisesti työttömyyskassan asianhallinta- ja maksatusjärjestelmään.

Kun olet lähettänyt hakemuksen, järjestelmä vahvistaa sen saapumisen kassalle ja samalla hakemuksesi saa lomaketunnuksen. Vältä tuplaklikkausta hakemusta lähettäessäsi. Varsinkin kuukauden vaihteessa palvelussa on monta käyttäjää samanaikaisesti, joten odota hetki kuittausta hakemuksen saapumisesta kassalle.

Webtytissä asioidessasi sinulla on mahdollisuus valita, haluatko toimittaa hakemuksesi liitteet kassalle postitse vai sähköisesti. Jos toimitat liitteet sähköisesti, voit valita kahden vaihtoehdon väliltä. Voit toimittaa liitteet kassalle joko:

1) Sähköisesti lähetettävän alkavan hakemuksen tai muutettavan jatkohakemuksen liitteenä. Tässä tapauksessa toimitat liitteet hakemuksesi mukana sähköisesti. Järjestelmä pyytää lisäämään liitettävän tiedoston "lisää uusi liite"-painikkeen kautta. Valitse alasvetovalikosta liitetiedoston tyyppi ja hae lisättävä pdf-tiedosto omalta koneeltasi "browse" tai "selaa"-painikkeen kautta. Hakemuksen mukana toimitettavia liitetiedostoja lisätään hakemuksen liitteeksi "lisää uusi"-painikkeella. Kun olet lisännyt tarvittavat liitteet, paina hakemuksen lopussa olevaa "allekirjoita ja hyväksy"-painiketta. Painiketta painamalla lähetät hakemuksesi liitteineen työttömyyskassalle.

2) Saatelomakkeen välityksellä. Tässä tapauksessa lähetät kassalle liitteet sähköisesti ilman varsinaista päivärahahakemusta. Voit kirjoittaa saatelomakkeeseen saatetekstin, joka menee työttömyyskassalle tiedoksi saatteen lähettämisen yhteydessä.

Huom. Sähköisiä pdf-muodossa olevia liitteitä voi lähettää hakemuksen tai saatelomakkeen liitteenä enintään 5 kpl kerrallaan. Yksi liitetiedosto voi olla enintään yhden megan (1 Mt) kokoinen. Liitetoiminto löytyy muutettavien jatkohakemusten 2. sivulta.

Kokonaan työtön

Jatkohakemuksen (ansiopäiväraha ja koulutuspäiväraha) voit lähettää esitäytettynä joko neljältä kalenteriviikolta tai kuukaudelta. Esitäytetty hakemus on käytössäsi vasta kun kyseinen maksujakso on kulunut edellisestä hakemuksesta. Päivärahaa ei voi hakea etukäteen. Mikäli työttömyytesi päättyy tai keskeytyy kesken maksujakson, voit täyttää sähköisen hakemuksen itse. Alkavan päivärahahakemuksen voi tulostaa järjestelmästä. Kun hakemukseen liittyy muita asiakirjoja (esim. palkkalaskelma, verokortti, lääkärintodistus jne), muista postittaa alkava päivärahahakemus allekirjoitettuna liitteineen kassalle.

Soviteltu päiväraha

Hakiessasi soviteltua päivärahaa täytä jatkohakemus sähköisesti ja merkitse hakemukseen päiväkohtaisesti oletko ollut töissä vai työtön. Lähetä jatkohakemus liitteineen kassalle.

Lomakeseurannan avulla voit seurata omien hakemustesi käsittelyvaiheita kassassa. Seurannan vaiheet ovat:

  • saapunut - kassaan vastaanotettu, mutta sitä ei ole vielä käsitelty
  • odottaa lisäselvitystä - pyydetty lisäselvitystä
  • valmis - hakemus on käsitelty

Päivärahataulukko ja palkkatodistus ovat myös tulostettavissa.

Lisätietoja ja -ohjeita

Sunnuntaisin, maanantaisin ja varsinkin kuukauden vaihteessa sähköisen jatkohakemuksen vastaanottokuittaus saattaa kestää pitkään varsinkin hitailla internetyhteyksillä. Tämä johtuu siitä, että järjestelmässä on paljon käyttäjiä yhtä aikaa.

Toiminnan edellytyksenä ovat palvelua käyttävän asiakkaan koneella

  1. Toimiva internet-verkkoyhteys
  2. www-selain sekä
  3. riittävän uusi Adobe Reader -sovellus asennettuna.

Sähköisen asioinnin lomakkeet on tuotekehityksessä testattu toimiviksi seuraavilla sovellus- ja käyttöjärjestelmäversioilla (muutkin voivat toimia, ulkoasu saattaa vaihdella käyttöjärjestelmästä ja selaimesta riippuen mutta toimivuutta ei voi taata):

  1. Palvelu on testattu uusimmalla Windows käyttöjärjestelmällä ja Service Pack -tasolla
  2. Microsoft Internet Explorer selaimella
  3. Adobe Reader -sovelluksella

Adobe Reader -sovellus

Mikäli koneelle ei ole asennettu Adobe Reader -sovellusta, tulostus ei onnistu.

Ilmaisen Reader-sovelluksen voi ladata Adoben nettisivuilta.

Joskus Reader-sovelluksen ja selaimen välinen yhteys voi olla rikkoontunut käyttöjärjestelmä- tai sovelluspäivitysten takia. Silloin on ehdottoman tärkeää ensin poistaa vanha Reader-sovellus koneesta, sen jälkeen ladata ja asentaa uudelleen.

Sähköisen asioinnin ongelmatilanteita


IE-selain ei avaa eikä tallenna pdf-tiedostoja

PDF-lomakkeet eivät aukea, jos Internet Explorer - selaimessa on määritelty, ettei salattuja sivuja tallenneta levylle. Sivujen tallentaminen täytyy sallia levylle, jotta palvelu toimii oikein. Asetuksen saa pois päältä seuraavasti:

  1. Tools (Työkalut)
  2. Internet Option (Internet asetukset)
  3. Advanced (Lisäasetukset)
  4. vieritä palkki kohtaan Security (Suojaus) ja
  5. poista rasti ruudusta: Do not save encrypted pages to disk (Älä tallenna salattuja sivuja levylle)

Mikäli Internet Explorerin selainta on kielletty Active-X -komponenttien käytöstä on ongelma korjattavissa lisäämällä palvelun URL-osoite selaimen luotettujen verkko-osoitteiden listalle. Lisää verkkopalvelin sivu luotetuksi (kts. seuraava kohta).

Selaimen tietoturva-asetukset ja niiden muuttaminen

Jos selaimen tietoturva-asetukset estävät lomakkeiden näkymisen täytyy tietoturva-asetukset muuttaa sopiviksi. Lisää verkkopalvelin sivu luotetuksi IE:n menuvalinnasta:

  1. Tools (Työkalut)
  2. Internet Options (Internet asetukset)
  3. Security (Suojaus) välilehdeltä valitsemalla kohta Trusted sites (Luotetut sivustot), ja siellä jälleen Sites (Sivustot) -painike ja kohtaan Lisää tämä web-sivusto vyöhykkeeseen laita osoite: https://tieto.erto.fi. Huomaa https-alku!

Toistaiseksi kaikki selaimen tietoturva-asetusten ongelmat on pystytty hoitamaan tällä luotettavaksi sivuksi asetuksella.

Tuki

Ongelmatilanteissa pyydämme lähettämään sähköpostia osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. virhetilanteen selvittämiseksi. Pyrimme vastaamaan mahdollisimman pian. Huom! Otamme mielellämme vastaan myös muuta palautetta WebTytistä ja ohjeista, jotta voimme kehittää sähköisen asioinnin palvelujamme.

Tarvitsemme seuraavat tiedot virhetilanteen selvittämiseksi:

  1. Ongelman esiintymisen täsmällinen päivämäärä ja aika
  2. Kumpaan järjestelmään olet kirjautunut/yrittänyt kirjautua sisään (Lyyti vai Tytti)
  3. Käyttöjärjestelmä
  4. Selain ja sen versio
  5. Acrobat Reader -sovelluksen versio ja kieli
  6. Onko käytössä palomuurisovellusta tai virusten torjuntasovellusta, jos on niin mitkä?
  7. Miten virhetilanne pystytään toistamaan?
  • Jäsennumero (Käyttäjätunnus) jolla palveluun kirjauduttiin sisään
  • Mitä valintoja tai toimintoja tehtiin ennen virhettä (Tehtyjen valintojen polku; esim. Sisäänkirjaus, valitsin "Hakemukset", valitsin Jatkohakemus", valitsin "Näytä lomake")
  • Minkä virheilmoituksen käyttäjä saa palvelusta? (Onko mahdollista saada ruudunkaappauskuva kyseisestä virheestä sähköpostin välityksellä?)
 
Jaa tämä artikkeli »

TOIMIHENKILÖLIITTO ERTO

Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO ry | Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki | p. (09) 613 231 f. (09) 6132 3202 | Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. | Käyttöehdot | Sivukartta