Työ lihottaa: kuinka pitää yllä fyysistä työkykyä?

Teksti: Susanna Cygnel. Kuva: Juha Myllymäki

Keski-ikäiset työssä käyvät ihmiset lihovat herkästi, koska arkiliikunnalle ei jää aikaa, työ on fyysisesti kevyttä, päivä kuluu istuen ja ruutuaika lisääntyy.Töissä tulee usein syötyä kehnosti.

Ongelma on melkoinen, sillä suomalaisista aikuisista yli puolet on vähintään ylipainoisia ja joka viides luokitellaan lihavaksi.

Lihavuus on kuitenkin henkilökohtainen ja yksityinen asia, eikä työpaikan kehityskeskusteluihin tuotava aihe. Rankasti ylipainoisia syyllistetään sekä kohdellaan epätasa-arvoisesti siitä huolimatta, että lihavuus ei ole kenenkään oma valinta ja sen hoito on kimuranttia.

Töissä voi käydä lihomista vastaan vaalimalla terveyttä yleisellä tasolla. Tärkeintä on hyvä työympäristö ja työn sujuvuus. Liikkuvien työtapojen kehittäminen, istumisen vähentäminen, työpaikka- sekä työmatkaliikunnan mahdollistaminen ja terveet kokoustarjoilut edistävät hyvää oloa työyhteisössä.

Lähde: Lihavuus ja työ (Eila Roos, työterveyshuollon erikoislääkäri)

Kuinka fyysistä työkykyä pidetään yllä?

Esimerkiksi näin: Muista oikeat työasennot, säädä työtilan kalusteet sopiviksi ja pidä riittävästi taukoja. Jumppaa töissä ja sporttaa vapaa-aikana. Tuuleta työtilaa ja valaise se kunnolla. Syö terveellisesti.

Tässä on vielä muutama keino suoraan Toimi-lehden lukijoilta:

1. Kuuntele omaa kroppaasi ja usko omia tuntemuksiasi. Muuta työtapojasi sen mukaan.

2. Vähennä työmäärää ja kuormitusta, jos se tuntuu tarpeelliselta ja mahdolliselta.

3. Vaihda työasentoa riittävän usein. Keiku ja venyttele tuolilla.

4. Käy hierojalla, koska se rentouttaa koko kehoa.

5. Nuku hyvin. Huono sänky ja tyyny aiheuttavat migreeniä ja hartiakipuja.

6. Jaksota työ: laita kello muistuttamaan 45 minuutin välein siitä, että pitää nousta ylös kävelemään.

7. Jos teet töitä yksin, muista silti huolehtia tauoista.

8. Kuuntele työfysioterapeutin neuvoja ja pyydä lisää tietoa tarpeen mukaan.

9. Jos vaihdat työpistettäsi, muista säätää pöytä ja tuoli uudestaan sopivaksi.

10. Ihminen on kokonaisuus: nauti työstäsi, niin kehokin tykkää!

Lue lisää Toimi-lehdestä 4/2015.