Miljoonabisneksen keulakuva

Teksti: Susanna Cygnel, Kuva: Mikko Kauppinen

Tamperelainen peliyhtiö Colossal Order nousi ihan uudelle tasolle toissa vuonna, kun se julkaisi Cities: Skylines -pc-pelinsä. Sitä on nyt ladattu 3,5 miljoonaa kertaa noin 30 euron kappalehintaan etenkin Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Tästä voi laskea, että enää ei puhuta mistään nappikaupasta.

Toimitusjohtaja Mariina Hallikainen, 31, iloitsee siitä, että alkuperäinen tavoite on pitänyt ja yritys löi itsensä rytinällä läpi epäilijöiden veikkauksista huolimatta: pc-pelien menekkiin ei uskottu, mutta nyt Colossal Order on jo julkaissut lisäosia supersuosion saavuttaneeseen Cities: Skylinesiin.

Menestys näkyy tietysti myös Hallikaisen kukkarossa, muttei yhtään hänen olemuksessaan. Välitön pinkkitukkainen nainen on jotain muuta kuin miljoonabisneksen toimitusjohtajalta odottaisi. Pipokin on syvällä päässä.

”Olin nuorena aika nörtti – osallistuin laneille, irkkasin ja kävin matemaattisluonnontieteellisen luokankin. Ja olen kyllä edelleen aika nörtti!”

Irkit ja lanit ovat jääneet, mutta jo nuorena elämään kuuluneet hevoset ovat edelleen Hallikaisen intohimo, jota varten hän on aina rahansa tienannut ja tinkimättömästi käyttänyt.

”Aiemmin hevosille ostamani satulat olivat kalliimpia kuin autoni. Nykyään se on toisin päin, kun rahaa on tullut”, Jaguaareista pitävä Hallikainen kertoo.

Hän on selkeä ja suoralinjainen johtaja. Visiot, tavoitteet, henkilöstön hyvinvointi ja liiketoiminnan suunnitelmat asettuvat hänen puheissaan sopusointuun keskenään ja mitä ilmeisesti myös käytäntöön, koska firmalla menee hyvin. Edessä on muutto Tampereen ydinkeskustaan yli 500 neliön tiloihin, koska entinen 200 neliön toimisto kävi pieneksi.

Toimitusjohtajana Hallikainen haluaa olla mahdollistaja, jotta muut saisivat olla luovia ja tuottavia.

”Tärkein tehtäväni on järjestää tiimillemme mahdollisuus toteuttaa työtään kunnolla. Luotan pelintekijöiden ammattitaitoon ja huolehdin kaikesta siitä, mikä heille ei kuulu eli liiketoiminnasta, markkinoinnista ja henkilöstön asioista.”

Hallikaisen työnkuva on muuttunut jonkin verran siitä, kun Colossal Order vuonna 2009 perustettiin.

”Hoidan edelleen ulkosuhteet ja olen vahvasti markkinoinnissa mukana, mutta pelien kehittämiseen en juuri osallistu – vaikka tietysti omasta mielestäni tiedän aina parhaiten, millainen peli pitäisi tehdä”, hän nauraa.

Colossal Orderin kumppani, asiakas ja julkaisija, ruotsalainen Paradox Interactive huolehtii pelien testaamisesta, markkinoinnista, myynnistä sekä levittämisestä internet- ja vähittäismyyntiin, eli ne eivät jää Hallikaisen ja kumppaneiden tehtäväksi.

Paradox Interactive haluaa kuitenkin, että Hallikainen on vahvasti mukana markkinoinnissa kertomassa Colossal Orderin tuotteista.

”On hienoa, että julkaisija haluaa meidät mukaan, koska kyse on kuitenkin meidän tuotteestamme. Siispä matkustan paljon, ja olen alusta asti hoitanut näitä asioita julkaisijan kanssa.”

Alussa hän oli mukana myös pelien teossa, mutta nyt 17 muuta työntekijää kantaa varsinaisen tuotantovastuun.

”Haluan toki keskustella peleistä ja kyseenalaistaa ratkaisuja. Selvittelen myös taiteellisia erimielisyyksiä, eli jos tiimin jäsenet eivät löydä kompromissia, toimin tuomarina. Tutkin keissit ja yritämme yhdessä miettiä, mihin suuntaan jatkamme.”

Hallikainen oli Colossal Orderin pomoksi ryhtyessään vasta 23-vuotias automaatiotekniikan ylioppilas. Vanha lukiokaveri pyysi häntä pelifirmaan toimitusjohtajaksi, koska hän luki teollisuustaloutta sivuaineena.

”Joskus sama kaveri on tosin sanonut, ettei tullut mieleen ketään muutakaan”, Hallikainen virnuilee.

Työ kietoi hänet pauloihinsa ja diplomi-insinöörin tutkinto jäi tekemättä. Kandidaatiksi hän ehti valmistua. Lukioaikainen kaveri voi olla ylpeä rekrytoinnistaan, koska Hallikainen on tehnyt juuri sen, mitä hänen pitikin.

”Meillä on ollut tosi vahva visio alusta asti ja se on kantanut meidät tänne. Olemme pysyneet suunnitelmassamme, vaikka se luovalla alalla on haastavaa, kun kaikkialta tulee ideoita ja kaikilla on omat intohimonsa. Minun työni on ollut ja on edelleen pitää meidät kasassa ja suunnitelmissa.”

Colossal Orderin viidestä perustajasta mukana on Hallikaisen lisäksi vielä artisti Antti Isosomppi ja koodari Antti Lehto.

”Antit eivät ole ikinä olleet innostuneita markkinoinnista, joten se on jäänyt minulle. Mutta meidän päämäärämme on pysynyt yhteisenä ja vahvana. Se on tosi hienoa.” 

Hallikainen on itse tehnyt työtä 14-vuotiaasta lähtien, koska halusi jo silloin omistaa hevosen. Kaikki vapaa-aika meni talleilla.

”Nyt hevosia tulee shoppailtua useammin ja edelleen kaikki vapaa-aikani kuluu talleilla.”

Hän on nähnyt töitä tekeviä ihmisiä, hyviä pomoja ja burn outeja.

”Halusin alusta alkaen mahdollisuuden muokata meidän firmasta sellaisen työpaikan, joka elättää työntekijänsä ja jossa on kiva tehdä töitä. Halusin työpaikan, joka ei polta meitä tekijöitä loppuun.”

Colossal Orderissa viikoittainen työaika on 37,5 tuntia, ja siinä ajassa pitäisi työt saada tehtyä. Työpäivä alkaa viimeistään kello 10, koska Hallikainen on itse aamu-uninen. Päivän hommista pitäisi suoriutua 7,5 tunnissa, mutta joustoa on kolme tuntia suuntaan tai toiseen.

”Jos pitää viedä lapsi lääkäriin tai tulee pesukoneenkorjaaja, ei ehdi olla koko päivää töissä. Ja jos vaikka koodarilla on työ kesken työajan loputtua, eikä sitä voi jättää kesken, joustetaan toiseen suuntaan.”

Useimmat hommat voi kuitenkin jättää Hallikaisen mukaan kesken.

”Pelintekijät ovat taiteilijoita ja kunnianhimoisia ammattilaisia. Heillä on tunteenpalo ja flow-tiloja, jolloin tulee fiilis, että pitäisi saada tehdä töitä 10 tai 16 tuntia putkeen joka päivä. Mutta en usko, että kukaan pystyy olemaan luova pitkään yhtä soittoa, vaikka itsestä siltä tuntuisikin”, Hallikainen perustelee.

Colossal Orderin työntekijät aikatauluttavat tehtävänsä itse.

”Joskus työntekijät eivät saa omasta mielestään tehtyä työtä riittävän hyvin tietyn budjetin rajoissa, koska he ovat kunnianhimoisia ja kaiken pitäisi olla ihan täydellistä. Silloin minä sanon, että tämä on riittävän hyvä, siirry seuraavaan hommaan”, Hallikainen toteaa.

”Arvostan ihmisiä, jotka haluavat tehdä työnsä kunnolla ja itsekin haluan. Uskon esimerkiksi, että pystymme tekemään vieläkin hienomman pelin! Mutta työaika on työn suunnitelmallisuutta ja haluan, että samat ihmiset ovat innokkaina meillä töissä vielä 10 vuoden päästä eivätkä makaa jossain loppuun palaneina.”

Asiakkaalle on vaikea sanoa ”ei”, ja siksi Hallikaisen mukaan työajat paukkuvat monissa yrityksissä pahasti yli.

”Olemme vuosia kouluttaneet julkaisijaamme eli asia-kastamme siihen, että meillä on suunnitelma ja aikataulu, jonka mukaan asiakkaankin pitää voida suunnitella omaa työtään”, Hallikainen selittää.

 ”Jos meille tulee julkaisijalta pyyntö perjantai-iltana, lupaamme katsoa sitä maanantaina tai tiistaina, mutta emme viikonloppuna.”

Töiden suunnitteleminen on paitsi ihmisten, myös rahan säästämistä.

”En halua maksaa ylityökorvauksia, koska se on kallista. On huonoa johtamista, jos työntekijät joutuvat jatkuvasti olemaan kiiremoodissa ja ylitöissä.

Ryhmätyön merkitystä Hallikainen korostaa moneen otteeseen. Hän on valtavan ylpeä tiimistään, joka on tiivis kuin perhe.

”Jo rekrytointivaiheessa mietin tarkasti, kuka sopisi meidän joukkoomme. Peliä ei voi tehdä yksin, joten avoin ilmapiiri on tärkeää. Jokaisen pitäisi voida sanoa mielipiteensä asioista ja toisaalta aina pitäisi löytää paras ratkaisu tuotteen tai firman kannalta.”

Erityisesti koodareilla Hallikainen arvostaa yliopistokoulusta.

”Sieltä kumpuaa ongelmaratkaisukyky, looginen ajattelu ja hyvä matemaattinen osaaminen”, hän perustelee.

Colossal Orderin graafikot puolestaan ovat lähtöisin monesta taustasta: itseoppineita, yliopisto-opiskelijoita ja ammattikorkeakoulutaustaisia. Pelisuunnittelijat ovat itseoppineita, koska vasta viime aikoina alalle on alettu saada koulutusta.

Kesällä Hallikaisen pitää palkata uusia osaajia. Hän etsii sopivia tyyppejä firmaan tulleista avoimista hakemuksista ja jo tutuksi tulleiden harjoittelijoiden joukosta.

”Jos joku lähettää meille avoimen hakemuksen, hän tuntee meidät ja oikeasti haluaa tänne töihin. Sellaiset henkilöt ovat todella potentiaalisia.”

Peliala miellettään miehisenä, mutta sukupuolella ei ole Hallikaiselle väliä rekrytoinnissa tai muutenkaan.

”Hakijat pitää kohdata ihmisinä. Meillä on värikkäitä, ujoja ja hiljaisia ihmisiä, miehiä sekä naisia. He kaikki sopivat joukkoon ja heistä pitää myös tuntua siltä.”

Aito tasa-arvokeskustelu on Hallikaisen mukaan sitä, että sukupuolella ei ole väliä vaan persoonalla. Häntä jurppii, jos häntä kutsutaan naistoimitusjohtajaksi.

”Tiedostan kyllä tasa-arvoon liittyvät haasteet ja haluan olla hyvänä roolimallina muille naisille. Korostan aina, ettei sukupuolella ole väliä, vaan jokainen voi toteuttaa omia haaveitaan, oli sitten nainen tai mies”, hän huomauttaa.

”Mutta se ärsyttää, että naistoimitusjohtajuudesta tehdään niin iso numero. Minä olen toimitusjohtaja.”

Mariina Hallikainen, 31, toimitusjohtaja, Colossal Order - 3 syytä pitää kiinni työajoista:

  1. Kukaan ei voi olla tuottava 16 tuntia putkeen, vaikka tekisi miten luovaa työtä. Flow-tila katkeaa ennen pitkää, jos työpäivät alkavat venyä.
  2. Ihmiset jaksavat työssään vaikka koko elämän, jos he eivät pala loppuun heti alussa tekemällä liian pitkiä työpäiviä.
  3. Muutakin elämää pitää olla työn lisäksi eli aikaa pitäisi jäädä ystäville, perheelle ja harrastuksille.