Tappelemaan pakotetut?
Blogi

Tappelemaan pakotetut?

Kirjoittaja: Juri Aaltonen Julkaistu:

Logistiikka-alan toimihenkilöjoukkoa on rangaistu siitä, että he ovat aina pyrkineet sopuun työehtoneuvotteluissa. Toimihenkilöiden valtakunnallisia lakkoja ei ole ollut. Sopiminen on käynyt kalliiksi. Pakotetaanko meidät nyt lakkoon? Logistiikan toimihenkilöiden on nyt pakko valmistautua ensimmäiseen valtakunnalliseen lakkoonsa yli puoleen vuosisataan.

Tiivistetysti taustaa palkoista ja ongelmista

Palkkatilastot ovat karua luettavaa. Miten ovat pärjänneet sopimushaluiset logistiikan toimihenkilöt, joista valtaosa on naisia, verrattuna miesvaltaiseen AKT:n porukkaan, kuskeihin ja muihin työntekijöihin?

Kymmenessä vuodessa sopimushaluiset toimihenkilöt ovat hävinneet logistiikka-alan työntekijöille eli AKT:n jäsenille minimipalkoissa noin 10 prosenttia ja keskipalkoissa noin kuusi prosenttia. Lisäksi toimihenkilöiden keskipalkat ovat nousseet kymmenessä vuodessa kolme prosenttia vähemmän kuin palkansaajilla Suomessa keskimäärin. Sopiminen on ollut järkyttävän kallista.

Neuvottelut uusista toimihenkilöiden työehtosopimuksista ovat parhaillaan käynnissä työnantajaliittojen (Autoliikenteen Työnantajaliitto ry (ALT) ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry) kanssa. Samat työnantajaliitot ovat tehneet työehtosopimukset miesvaltaisen AKT:n kanssa koko edellä käytetyn 10 vuoden vertailukauden. He ovat antaneet naisvaltaiselle toimihenkilöjoukolle huonomman ansiokehityksen kuin miesvaltaiselle kuskien ja muiden työntekijöiden joukolle. Miksi? Miehet ovat taistelleet, naiset eivät.

Muutama kysymys/haaste: Miksi esimiehelle maksetaan vapaapäivänä tehdystä työstä huonompaa palkkaa kuin hänen alaiselleen? Tai miksi yleensäkin toimihenkilö saa AKT:laista työntekijää huonompaa palkkaa vapaapäivänä tehdystä työstä?

Miksei palkkausjärjestelmässä huomioida tulliselvityksiä tekevän huolitsijan/liikenteenhoitajan uutta rikosoikeudellista vastuuta työstään? Miksi koulutetun huolitsijan lähtöpalkka on huonompi kuin varastomiehen? Miksei KELA-taksinvälityksen vaativuuden kasvua huomioida palkassa?

Mikä pakottaa taisteluun?

Jo viime vuoden puolella käynnistyneet neuvottelut työehtosopimuksista ovat olleet todella kankeat. Näin siitä huolimatta, että erimielisyyttä em. luvuista ei ole. Toimihenkilöille on tarjottu vuosien sopimusta alle yleisen ansiokehityksen ja alle AKT:n sopimusten. Taksinvälittäjille on esitetty palkan alennusta. Ei käy. Sopimustarjousten hyväksyminen tarkoittaisi, että logistiikan toimihenkilöiden palkat kehittyisivät tulevina vuosina huonommin kuin saman alan vieressä työskentelevän AKT:laisen työntekijän ja lisäksi huonommin kuin yleisesti työmarkkinoilla.

Haluamme vakauttavan, pitkän ja taloudellisen tilanteen huomioivan sopimusratkaisun. Hyväksymme vuoden 2017 ilman palkankorotuksia, mutta 2018 lukien on korjattava alan palkkauksen vääristymiä ja työehtojen epäoikeudenmukaisuuksia. Hyvä henkilöstöpolitiikkakin edellyttää henkilöstöryhmien yhdenvertaista kohtelua.

Sopimisesta ei saa tehdä liian kallista. Toivon, että toimihenkilöitä ei pakoteta taistelemaan reilun ja oikeudenmukaisen ratkaisun saamiseksi. Nykyisessä työttömyyden ja talouden tilanteessa ei ole aika taistella, vaan nyt on rakentamisen ja sopimisen aika. Sopimisen pitää kuitenkin olla reilua eikä siitä pidä rangaista. Ei edes toimihenkilöitä.

Lue myös edellinen kirjoitus Sopiminen on liian kallista

Juri Aaltonen
Twitter: @JuriAaltonen 

Juri Aaltonen
Puheenjohtaja

Työtaistelu- ja työoikeuteen erikoistunut oikeustieteen lisensiaatti, joka harrastaa taloutta ja liikuntaa.
Twitter: @JuriAaltonen