Ydinpommivaarallinen elokuvatuottaja
Blogi

Ydinpommivaarallinen elokuvatuottaja

Kirjoittaja: Juri Aaltonen Julkaistu:

Louhimiesgaten työehto-ongelmiin liittyen haluan kertoa oman kokemukseni elokuva-alalta noin 20 vuoden takaa.

Louhimies ei ollut mukana nyt käsiteltävän elokuvan tuotannossa. Eli en nyt kirjoita mitään Louhimiehestä.

Olin töissä elokuvatyöntekijöiden liitossa (SET, TeMen jäsenyhdistys) lakimiehenä, kun julkisuudessa oli lööppitietoa sittemmin erittäin hyvin menestyneen elokuvan kuvauksista. Oli tehty megapitkää työpäivää, osa näyttelijöitä oli uupunut ja joutunut sairaalaan, eikä esimerkiksi ylityökorvauksia oltu maksettu. Eli meno oli ilmeisesti hyvin samantyyppistä kuin nyt Louhimiehen tapauksessa väitetään tapahtuneen.

Mitä tein minä, nuori työntekijäliiton lakimies? Soitin elokuvan tuottajalle todeten, että älä hyvä mies julkisuudessa retostele työaikalain tai muiden määräysten rikkomisella. Jos tuollaista jatkat, niin liiton on pakko puuttua tähän niin rankasti kuin ikinä vaan pystyy.

Tuottaja kuunteli puheeni, oli puhelimessa hetken hiljaa ja totesi sitten: Ei mutta. Loistava homma. Tehdään diili ja riidellään oikein kunnolla julkisuudessa. Tämä olisi mainiota elokuvan markkinointia.

Sain käsityksen, että tuottajalla olisi ollut valmius sopia jonkinlaisesta liiton saamasta korvauksesta tällaisesta julkisuudessa käydystä taistelusta.

No mitä minä? Olin hämmentynyt. Miten tämä nyt kääntyi elokuvan markkinoinniksi ja siitä liitolle ehkä tulevaksi korvaukseksi, kun piti saada työelämän lakien noudattaminen kuntoon.

Pelästyin. Ei saakeli, tuo kaverihan on ihan järkky. Ei liitto voi tällaiseen lähteä mukaan. En halunnut keskustella enkä kysellä yhtään enempää, jottei kenellekään tulisi väärää käsitystä agendastani. Kaveri oli selvästi ydinpommivaarallinen. Lopetin puhelun.

Mitä sitten tapahtui? Elokuva oli kuvattu. Valituksia liittoon ei työntekijöiltä tullut. Kukaan ei pyytänyt hakemaan esimerkiksi ylityökorvauksia. Koska liitoilla ei ole Suomessa kanneoikeutta, jälkiseuraamuksia ei tullut.

Elokuva-ala on voinut vuosikymmenissä muuttua paljon, mutta nyt julkisuudessa olevat kertomukset antavat ymmärtää, ettei meno ole ainakaan kokonaan muuttunut. Tämä on mahdollista, koska pitkiä elokuvia kuvataan vähän ja jokainen haluaa mukaan tuotantoon. Jos olet vaikea, niin jatkossa ei ehkä enää töitä löydy. Tämä on väärin, mutta se ainakin oli alan fakta aikanaan.

Tsemppiä skenografit, kuvaajat, näyttelijät, kuvaussihteerit, leikkaajat, äänittäjät, assistentit, valaisijat, catering ja kaikki muut alalla kovaa työtä tekevät. Muistakaa pitää kiinni oikeuksistanne, kollektiivina.

Kirjoittaja työskenteli vuodet 1995-2001 Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto TeMe:n lakimiehenä. Suomen elokuva- ja mediatyöntekijät SET on TeMen jäsenyhdistys. Suuri osa kirjoittajan toimenkuvaa oli neuvoa elokuva-alan työntekijöitä heidän työehtokysymyksissään.

 

 

Juri Aaltonen
Puheenjohtaja

Työtaistelu- ja työoikeuteen erikoistunut oikeustieteen lisensiaatti, joka harrastaa taloutta ja liikuntaa.
Twitter: @JuriAaltonen