Näin vältät turhaa murehtimista
Haasteiden edessä

Näin vältät turhaa murehtimista

Liika murehtiminen syö energiaasi ja työniloasi. Katso vinkkimme, joiden avulla voit vähentää turhaa huolehtimista.

1. Muista huolen hyvä puoli. Kiitä itseäsi, sillä huolehtiminen on vahvuus siinä missä ideointikyky, uteliaisuus tai joustavuuskin. Huolehtija on usein vastuunkantaja, joka ennakoi tulevaa.

2. Pysähdy hetkeksi. Moni turtuu tapaansa asennoitua työasioihin. Jos huomaat alati huolehtivasi, pysähdy ja tutki asiaa.

3. Erota huoli ja fakta. Huoli on, että projekti voi myöhästyä. Tosiasiassa projekti toistaiseksi pysyy aikataulussa. Huolehtija usein kantaa huolta tilanteesta, joka ei ole vielä päällä.

4. Tukeudu työyhteisöösi. Kysy työkavereilta, paljonko he kuulevat suustasi huolipuhetta ja pyydä vinkkejä sen vähentämiseen. Tai lyöttäydy huolettoman kollegan seuraan ja ota opiksi.

5. Selvennä. Erota itsessäsi huolehtija ja kokemus huolesta. Kirjaa tai piirrä huolesi. Mikä niistä on suurin, mikä pienen pienin? Minkä huolen voit unohtaa? Tai listaa huolenaiheet ja energianlähteet. Niissä voi olla samaakin.

6. Seuraa huoliasi. Tarkista, moniko huolistasi toteutui menneellä viikolla. Pidä viikoittaista huolestumiskäyrää, joka kertoo, onko huolia paljon, vähän tai ei yhtään. Seuraa käyrän avulla käytöksesi ja huoliin suhtautumisesi muutoksia.

Asiantuntijavinkit antoi: Leni Grünbaum, johdon coach ja työnohjaaja, Bomentis Coaching House Oy

Teksti on julkaistu alun perin Toimi-lehdessä 2/2017