Matkailualan kriisi voi olla sysäys parempaan
Haasteiden edessä

Matkailualan kriisi voi olla sysäys parempaan

Kirjoittaja: Irene Naakka

Koronapandemia ajoi matkailualan vaikeuksiin. Tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen korostaa vaikeina aikoina uudistumisen ja ennakoinnin tärkeyttä.

Koronapandemia on ajanut ahtaalle monet toimialat. Matkailuyrittäjät ovat joutuneet tiukille poikkeustilanteessa. Monet kysyvät: koska palaamme normaaliin?

“Se onkin tuhannen taalan kysymys”, sanoo futuristi Elina Hiltunen.

“Sanoisin, että matkailun taantuma kestää muutaman vuoden.”

Normaalin odottamisen sijaan Hiltunen kehottaa matkailualan yrittäjiä kehittämään toimintaansa. Matkailu on ilmastonmuutoksen vuoksi murroksessa muutenkin: nyt on välttämätöntä uudistua ja kokeilla uusia tapoja.

“Tämä on todella ikävää aikaa matkailuyrityksille, mutta nyt on myös aikaa kehittää tuotteita ja tehdä tulevaisuuden markkinointiponnistus”, Hiltunen kannustaa.

“On ollut ilo nähdä, mitä kaikkea uutta matkailuyritykset ovat jo keksineet. Viking Line suunnittelee risteilyä Helsingistä Kemiin, Aurinkomatkat on alkanut tarjota valmismatkoja Lappiin ja Finnair toi valmisaterioita kauppoihin. Jotkut hotelliketjut ovat tarjonneet huoneitaan työtilaksi.”

Digitalisaatio ja teknologioiden kehittyminen tuovat Hiltusen mukaan matkailuun yhä villimpiä uudistumisen mahdollisuuksia.

“Digitalisaatiossa on otettu jättiaskel. Tulevaisuudessa tarjolla on yhä enemmän digitaalisia työkaluja matkailuun.”

Hiltunen uskoo, että tulevaisuudessa matka aloitetaan digitaalisilla työvälineillä jo kotona kohteen ympäristöön etukäteen tutustumalla.

Luontoarvot nousussa

Digitalisaation lisäksi ekologisuus on trendi, jota ei tänä päivänä voi sivuuttaa matkailun alalla.

“Ilmastonmuutos on näkyvissä ja puheissa yhä enemmän. Suomi on täällä pussin pohjalla, täältä liikutaan lentäen joka paikkaan. Ruotsissa lentohäpeää on ollut jo pidempään, ja junamatkailu on siellä jo kasvava trendi.”

Haasteena olisikin miettiä, kuinka tehdä junamatkailusta itsessään kiinnostava kokemus.

“Voisiko olla vaikka Lappi-teemavaunuja, joissa pääsisi tutustumaan kohteeseen ja sen palveluntarjoajiin jo junamatkan aikana”, Hiltunen maalailee.

Kontaktitonta matkustamista

Hiltunen kannustaa matkailuyrittäjiä satsaamaan turvallisuuteen ja hygieniaan. Ne ovat yritysten valttikortteja nyt ja tulevaisuudessa.

“Eräs kylpylä mainosti kontaktivapaata matkustamista. Loman aikana ei olla kontaktissa kenenkään kanssa ja aamiainenkin tuodaan pussissa oven taakse.”

Hiltunen muistuttaa, että sosiaalisessa mediassa viestit leviävät kulovalkean tavoin. Huonosti turvaväleistä ja hygieniasta huolehtivat kohteet saatetaan somessa nopeasti muidenkin tietoon.

“Yhdellä junamatkalla varasin oman työskentelyhytin, jonne pystyi tilaamaan ruoat lähtemättä hytistä itse minnekään”, Hiltunen kehuu.

“Tällaisia palvelukokemuksia kannattaa muidenkin miettiä.”

Hiltusen mukaan digitalisaatiossa ei ole välttämättä kyse siitä, että hankitaan kalliita laitteita. Kaikilla on nykyään älypuhelimet, joiden avulla matkailusta voi tehdä turvallisempaa.

“Esimerkiksi hotellin sisään ja ulos kirjautumisen voisi tehdä kännykällä kontaktittomasti.”

Uusi normaali

Paluuta normaaliin ei kannata odotella toimettomana siksikään, että koronaa vastaavat pandemiat ovat valitettavasti tulevaisuutta. Ennakoinnin tärkeys korostuu.

“Korona ei ole ainutkertainen juttu. Tulevaisuuden megatrendi on biodiversiteetin heikkeneminen. Ihmiset valtaavat maa-alaa eläimiltä ja ovat yhä enemmän tekemisissä sellaisten villieläinten kanssa, joilta taudit ovat peräisin. Joudumme kokemaan pandemioita useammin”, Hiltunen muistuttaa.

“Olen huomannut, että ennakoinnin kysyntä on kasvanut. Aletaan vihdoin ymmärtää, että kaikki ei aina mene niin kuin on ennen mennyt.”