LinkedIn-profiilin vähimmäisvaatimukset
Haasteiden edessä

LinkedIn-profiilin vähimmäisvaatimukset

Kirjoittaja: Jenni Junkala

Tiesitkö, että LinkedIn on nykyään 1,5 miljoonaa eri alojen suomalaista kattava työmedia, joka muuttuu jatkuvasti ominaisuuksiltaan. Jos haluat tulla löydetyksi sieltä, käytä hetki profiilisi läpikäyntiin ja varmista, että vähintään seuraavat kohdat ovat kunnossa.

Kuva LinkedIn profiilista.

Profiilikuva

Profiilikuvan tulisi olla tunnistettava ja uskottava. LinkedInissä esiinnytään omalla naamalla. Kuvan ei tarvitse olla passikuva, mutta se ei myöskään saa olla bilekuva.

Otsikko

Löydät otsikko-kentän nimesi alta. Otsikolla herätetään kiinnostus. Miten kuvaat tiiviisti noin 200 merkillä osaamisesi ja nykyisen tilanteesi parhaiten? Ole kaksikielinen, sillä niin LinkedInkin on. Ota mallia kollegalta tai vaikka alasi gurulta.

About

About-kentässä kuvaat urasi pääkohdat korkeintaan 2000 merkillä. Voit korostaa saavutuksiasi ja vastuitasi ja kertoa, mikä sinua motivoi työelämässä ja mihin suuntaan haluat kehittää uraasi. Muista lisätä myös sähköpostiosoitteesi, jos haluat, että sinuun on helppo ottaa yhteyttä. LinkedInissä vain suora kontakti eli kaverilistaltasi löytyvä voi lähettää sinulle viestiä.

Experience

LinkedIn-profiilista ei tarvitse löytyä kaikkea tietoa sinusta 25 vuoden ajalta, vaikka se onkin ansioluettelomainen. Hyvä ohjenuora on, että kokemuskohdasta löytyy noin viimeisen viiden vuoden tiedot.

Muita vinkkejä:

  • Ole itsevarma profiilia muokatessa. Tuo esille ne ammatilliset kulmat, jotka ovat sinulle tärkeimpiä. Mikä on urakehityksesi seuraava vaihe? Mitä töitä haluat löytää? Anna tämän.
  • Opettele sanoittamaan osaamisesi. Tämän kyvyn avulla muokkaat profiilistasi timanttisen. Käytä osaamiseesi liittyviä sanoja ja sertifikaatteja, titteleitä ja koulutuksia läpi koko profiilisi. Näin luot vahvan yhtenäisen kuvan osaamisestasi.

Aiemmin LinkedIniä pidettiin korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden ja it-alalla työskentelevien leikkikenttänä. Nyt se on rekrytoijien mukaan tärkein rekrytoinnin kanava, josta löytyy laajasti eri alojen ihmisiä.

Vinkit antoi LinkedIn-asiantuntija Tom Laine.