Paranna jaksamistasi fiksuilla ruokailutavoilla
Hyvinvointi

Paranna jaksamistasi fiksuilla ruokailutavoilla

Ruoka- ja juomatapasi vaikuttavat vahvasti jaksamiseesi ja työkykyysi. Säännöllinen ja terveellinen syöminen on tärkeää, jotta pysyt virkeänä. Liikaa syöminen kuitenkin väsyttää, tekee raskaan olon ja saattaa vaikeuttaa nukkumista. Näillä vinkeillä vältät syömästä vahingossa liikaa.

1. Valitse pienempi lautanen. Isommalta lautaselta syö helposti enemmän kuin pieneltä.

2. Älä hivuta ruokamäärää isommaksi tai hae lisää. Annoksen suurentaminen 50 prosentilla lisää ruokamäärää keskimäärin 30 prosenttia. Esimerkiksi 10 gramman pastalisäys tarkoittaa lähes 300 lisäkaloria lounaalla.

3. Valitse kotona pöytään kohtuullisen kokoinen tarjoiluastia. Isosta kulhosta otetaan lautaselle enemmän.

4. Pieni on riittävästi. Isoista karkkipusseista ja perunalastupusseista jää harvoin seuraavaan herkkukertaan. Leffassakin riittää se pienin poppariboksi ja juomapullo.

5. Yhtä tai kahta sorttia, eikä buffet-pöytää. Jos on hurjasti valittavaa, tulee automaattisesti syötyä liikaa.

6. Pidä terveelliset herkut näkösällä ja piilota kaloripommit silmistä. Ihminen haluaa sen, minkä näkee.

7. Syö kaloriköyhää ruokaa, kuten kasviksia, koska silloin maha täyttyy pienemmällä kalorimäärällä. Syö terveellinen kotiruoka pikaruuan sijaan ja hedelmät keksien sekä karkkien sijaan. Sipseistä ei tule edes täyteen, mutta jo pienessä kipposessa on helposti päivän kaloritarpeen edestä energiaa.

Lähde: www.terveykirjasto.fi

Juttu julkaistu alun perin Toimi-lehdessä 1/2017