Anna hengityksen virrata
Hyvinvointi

Anna hengityksen virrata

Kirjoittaja: Heli Koppelo

Hengitys on aina saatavilla oleva keino kehon ja mielen rentouttamiseen. Sen avulla voi myös parantaa vuorovaikutusta työpaikalla. Kokeile näitä keinoja ja ylläty.

1. Lievennä  stressiä ja ahdistusta

Hengitys on ainoa keino, jolla voimme tietoisesti vaikuttaa tahdosta riippumattomaan hermostoomme, joka vastaa stressireaktioistamme. Voimme siis vaikuttaa vireystilaamme ja tunteisiimme kiinnittämällä huomiota hengitykseen.

Tee näin: Kun huomaat pidättäväsi hengitystä tai hengittäväsi kiivaasti ja pinnallisesti, rauhoita hengityksen ryhmiä ja anna sen virrata vapaasti. Syvään hengittäminen ei ole olennaista, vaikka niinkin usein ohjeistetaan. Kokeile erityisesti nukkumaan mennessä!

2. Laukaise kasvojen lihasjännityksiä

Stressaantuneen ihmisen lihakset ovat usein jännittyneet, ja keräämme kireyttä erityisesti kasvojen lihaksiin. Se taas voi vaikuttaa suoraan työpaikan vuorovaikutussuhteisiin, jos olemme aina vihaisen näköisiä.

Tee näin: Hengitä rauhallisesti. Anna uloshengityksen aikana kasvojesi rentoutua. Voit samalla myös puhua itsellesi rauhoittavasti sanomalla esimerkiksi, ettei ole mitään hätää, vaikka pomolla on taas huono päivä.

3. Tasapainota hapen määrää

Nenän kautta hengittäminen pitää kehon ja aivojen happi-hiilidioksidi-tasapainon ihanteellisena. Suun kautta hengittäminen voi poistaa kehosta liikaa hiilidioksidia, mikä tuntuu huimauksena ja tärinänä.

Tee näin: Opettele pikkuhiljaa hengittämään nenän kautta myös urheillessa.  Samalla ilma kostuu ja puhdistuu, ja palleahengitys toimii automaattisesti oikein. Tämä on myös ainoa tapa vahvistaa palleaa.

4. Anna liikkeen auttaa

Istumatyö on myrkkyä hengitykselle, sillä meidän tulisi liikkua jatkuvasti monin eri tavoin: kävellä, kurkotella, kyykistellä… Hengitämme automaattisesti oikein, kun liikutamme kehoa. Kouluissa on jo tajuttu siirtyä pois pulpeteista, miksi ei myös työpaikoilla?

Tee näin: Pyri maksimoimaan askeleiden määrä ja erilaiset liikkeet päivän aikana. Toimistotyöläinen voi sijoittaa printterin toiselle puolelle osastoa ja pitää kävelypalavereja. Kokeile  ideointisessiota lattialla istuen.

Asiantuntija: Psykologi, psykoterapeutti ja hengitysterapeutti Minna Martin.