Selän terveys on iso osa hyvinvointia
Hyvinvointi

Selän terveys on iso osa hyvinvointia

Kädet kulkevat painelemaan niskan muhkuroita ja kipupisteitä. Päätä särkee ja päätteeltä lukeminen tuskastuttaa. Selkää särkee. Kuulostaako tutulta?  Jos niska ja selkä temppuilevat, arkisetkin asiat voivat muuttua hankaliksi.

Selkäkipu on varsin yleinen ja koko ajan lisääntyvä vaiva, myös toimistotyötä tekevillä. Kun hermostunut olo leviää hartioista koko kehoon ja mieleen, anna niskajumille ensiapua: Nouse ylös, kävele ja hyppele, nostele käsiä ilmaan, pyörittele olkapäitä ja tee vaikka pari punnerrusta seinää vasten. Venyttele niskaa, olkavarren lihaksia ja rintafileitä. Paranna ryhtiäsi.

Kipu ja jomotus voivat levittäytyä laajemmalle niska- ja hartiaseutuun, jolloin tuntuu heikkoutta ja jäykkyyttä. Särkyä ilmaantuu lapaluiden tienoille ja alaselkään. Sormet puutuvat, kun yrität käskyttää näppäimistöä. Välillä huimaa.

Työolosuhteet kuntoon

Ota yhteys työterveyshuoltoon ja hankkiudu fysioterapeutin pakeille. Hänen kanssaan voit miettiä työpaikkasi ergonomiaa ja muita asioita, joihin voi puuttua. Saat ohjeita niskan ja hartian rentouttamiseen ja venyttämiseen.

Voit pistäytyä myös hierojan tai naprapaatin pakeilla, vaikeimpiin tapauksiin lääkäri tarjoaa lihaksia rentouttavia rohtoja. Niskasta voi huolehtia myös nukkumalla riittävästi. Matkaa unten maille kyljelläsi tai selälläsi ja vältä vatsallaan makaamista, ettei niska kierry ääriasentoon.

Jumppaa selkäsi kuntoon

Selkä kiittää säännöllisestä liikunnasta. Jumppaaminen auttaa niskajumiin, sillä vahvat yläkehon lihakset jaksavat myös töissä. Mutta varo, liian rankka punttitreeni voi pahentaa oireita.

Oireita voi helpottaa ja ennaltaehkäistä esimerkiksi fysioterapeutin ohjaamalla selkäjumpalla. Jumpassa vahvistetaan ja venytetään tärkeitä lihasryhmiä yksinkertaisilla ja helpoilla liikkeillä. Jumppa myös ylläpitää rangan ja muiden nivelten liikkuvuutta sekä harjoittaa vartalon hallintaa, tasapainoa ja koordinaatiota. Jumppa ei sisällä hyppyjä, juoksua eikä vaativia liikesarjoja, joten se sopii kaikenikäisille ja - kuntoisille.