Hyödynnä kaikkia aistejasi rentoutumisessa!
Hyvinvointi

Hyödynnä kaikkia aistejasi rentoutumisessa!

Kirjoittaja: Heli Koppelo

Kun ympäristö tuottaa jatkuvasti valtavan määrän ärsykkeitä, aistit ylikuormittuvat. Onneksi aisteja voi hyödyntää myös rentoutumiseen apureina arjen keskellä. Olennaista on löytää itseä miellyttävät aistimukset.

Katsele kaunista

Jos työhuoneestasi on kaunis ja rauhallinen näkymä, jo hetki kaukaisuuteen katselemista auttaa laskemaan verenpainetta ja rentouttaa silmiä etenkin niillä, jotka katselevat työkseen tietokoneen näyttöä. Jos näkymää ei ole, vaihtoehtoja löytyy. Esimerkiksi oman lapsen tai lemmikin kuvan katseleminen tai ihan vain silmien sulkeminen laskee stressihormonien määrää veressä.

Kuuntele kitaraa

Äänet vaikuttavat suoraan aivojen sähkökemialliseen toimintaan. Oli kyseessä sitten kissan kehräys, kitaran soitto tai kosken kohina, niiden vaikutus näkyy aivokäyrässä aivoaaltojen laskemisena – siis jos sattuu pitämään juuri niistä äänistä.  Samalla tavalla kuin nopeatempoista musiikkia voi käyttää itsensä energisoimiseen, itselleen voi tehdä myös rauhoittumisbiisilistan – vaikka sateen ropinasta tai valaan laulusta.

Kosketa hellästi

Kiristävät, hiertävät vaatteet, kipu ja ylipäätään kaikki epämiellyttävät keholliset tuntemukset kiristävät helposti myös mieltä. Epämiellyttävän tuntemuksen vastakohta on esimerkiksi eläimen rapsuttaminen tai rakkaan ihmisen halaaminen – paremman puutteessa vaikka itse itsensä silittäminen. Kehon paijaaminen vapauttaa hoivahormoni oksitosiinia ja laskee stressihormoni kortisolia. Kosketuksella on väliä!

Haistele ja maistele 

Haju- ja makuaistit toimivat usein yhdessä. Oman suosikin – teen, kahvin tai suklaan – tuoksu saa mielihyvähormonit, kuten dopamiinin ja endorfiinit, aivoissa laukalle. Aromaterapia on monille tuttu juttu. Kuten mitkä tahansa aistimukset, eri tuoksut ja maut vaikuttavat meihin eri tavalla. Etsi siis omat suosikkisi ja vaikutuksen tehostamiseksi yhdistele niitä.