Silmät liikkeelle
Hyvinvointi

Silmät liikkeelle

Hyödynnä näitä vinkkejä, niin silmäsi voivat hyvin.

Silmien kirvely, kuivuminen, vuotaminen ja väsyminen ovat tuttuja vaivoja monille työkseen ruutua tuijottaville. Näyttöpäätetyö aiheuttaa jopa näköhäiriöitä. Näköhäiriöistä kärsii tutkimusten mukaan yli puolet tietokonetyötä tekevistä. Vaiva on yleisin yli 40-vuotiailla, koska silmän joustokyky vähenee iän myötä. Oire ei kuitenkaan ole poikkeuksellinen paljon koneen ääressä istuvilla lapsilla ja nuorilla.

Pitkäaikainen tietokoneruudun tuijottaminen rasittaa silmiä, koska ne joutuvat voimiinsa nähden liian yksitoikkoiseen puuhaan. Näytöltä lukeminen on silmille rasittavampaa kuin kirjan lukeminen, koska ruudulla on kirkas valo ja pientä värinää. Ongelmaa pahentavat huono valaistus, huono ergonomia ja muut näköviat. Mikä avuksi?

1 Vähennä näyttöön osuvia heijastuksia. Siirrä tarvittaessa näytön paikkaa, muuta valaistusta tai hanki näytön pinnalle heijastuksensuoja.

2 Pidä näyttö puhtaana puhdistusliinalla. Jos ruutu välkkyy tai värisee, pyydä esimieheltä uusi, mieluiten suurempi lcd-näyttö.

3 Muista räpytellä usein, jotta silmät eivät kuivu. Ilmankosteutta voi lisätä viherkasveilla.

4 Vaihda työpöydän väri silmiä säästäväksi pastelliväriksi.

5 Lepuuta silmiäsi. Sulje ne hetkeksi 20 minuutinvälein. Katsele jonkin aikaa eri paikkoihin, myös kauas. Kauas katselu vähentää myös iän myötä tapahtuvaa lähinäön heikkenemistä.

6 Varmista, että työasentosi on ergonominen. Nosta tai laske tarvittaessa tuolia, pöytää ja näyttöä. Kokeile, millä etäisyydellä näytöltä lukeminen tuntuu hyvältä. Näytön tulisi olla 50-70 senttimetrin päässä kasvoista hieman silmien alapuolella.

7 Treenaa silmälihaksiasi säännöllisesti. Tutustu silmäjumppaohjeisiin esim. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/01/silmajumppa

 

Juttu on julkaistu alun perin Toimi-lehdessä muutamia vuosia sitten.