Anna metsän hoitaa
Hyvinvointi

Anna metsän hoitaa

Kirjoittaja: Heli Koppelo Kuva: Juhani Viitanen

Tiesitkö, että metsällä on monia konkreettisia ja mitattavia vaikutuksia kehoon ja mieleen? Suuntaa siis nyt valon lisääntyessä puiden hoitoon.

Keho tyyntyy

Luonnossa liikkuminen muun muassa laskee verenpainetta ja stressihormoni kortisolin eritystä. Aito metsä luonnon äänineen on tehokkain kehon rauhoittaja, mutta myös kaupungin puistot  auttavat. Suorittaminen kannattaa kuitenkin unohtaa. Stressitasot laskevat parhaiten, kun malttaa katsella ja kuunnella. Mitä mieluisampi metsäinen paikka on itselle, sitä tehokkaammin keho tyyntyy.

Mieli lepää

Metsä virkistää tutkimusten mukaan mieltä jo pieninä annoksina. Vain viisi minuuttia metsäterapiaa riittää kohottamaan mielialaa, vähentämään ärtyisyyttä ja lisäämään anteliaisuutta. Luonnossa oleilun on havaittu myös parantaa tarkkaavaisuutta sekä keskittymis- ja ongelmaratkaisukykyä. Työpäivän aikanakin kannattaa katse suunnata välillä ulos luontoon, tai käyttää korvikkeena metsävideota tai kauniita luontokuvia. 

Lisää vastustuskykyä

Tutkimusten mukaan lasten astma- ja allergiariski vähenee jos he leikkivät luonnossa päivittäin. Monipuolinen mikrobialtistus kohottaa vastustuskykyä lisäävien valkosolujen määrää myös aikuisilla. Luontokosketuksen vähenemisen on puolestaan epäilty olevan yhteydessä astman ja allergioiden isäksi diabeteksen, tulehduksellisten suolistosairauksien ja jopa Alzheimerin taudin lisääntymiseen. Äkkiä metsään hankkimaan lisää vastustuskykyä!

Kunto kasvaa

Hyvä fyysinen kunto auttaa myös stressiä vastaan taistellessa, ja onko parempaa paikkaa käydä nostamassa hikeä pintaan kuin happea pursuava metsä?  Metsässä on korkeusvaihteluita ja juurakoita, jotka pakottavat nostelemaan jalkoja. Epätasaisella alustalla tasapainokin paranee. Mitä useammin ja pidempään luonnossa viettää aikaa, sitä vahvempia vaikutukset ovat.  Suositus: vähintään puoli tuntia kolmisen kertaa viikossa tai muutamia pidempi luontoretki kuukaudessa.