Kävele mielenrauhaa
Hyvinvointi

Kävele mielenrauhaa

Kävely parantaa paitsi kuntoa myös virkistää mieltä, sillä se pistää liikkeelle myös mielihyvähormonit. Mieli lepää parhaiten mielipaikoissa.

Ajatukset tuulettuvat

Kävelemisellä on monia mielen hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Se voi vähentää unettomuutta ja auttaa viemään huomion pois negatiivisista ajatuksista. Jo puolen tunnin lenkki päivittäin vähentää stressiä. Kävely lisää mielihyvää ja vireyttä tuottavien endorfiinien ja monoamiinien pitoisuuksia veressä, lievittää ahdistusta ja parantaa aivojen verenkiertoa.

Luonto hellii kävelijää

Erityisen tehokasta kävely on luontomaisemissa. Jo 30–50 minuutin luontokävelyn on havaittu laskevan verenpainetta ja stressihormoni kortisolin erittymistä. Masennuspotilailla tehdyissä tutkimuksissa luontokävelyt ovat kohentaneet mielialan lisäksi myös työmuistia.

Mielipaikka talteen

Professori Kalevi Korpelan kehittämä mielipaikka-resepti kannustaa miettimään, millaisissa paikoissa rentoutuu ja tuntee voivansa hyvin. Kävelyillä onkin hyvä etsiä itselleen näitä mieluisia paikkoja ja ryhtyä tietoisesti käymään niissä sekä painamaan mieleensä, mikä niissä on hyvää. Jopa mielipaikan muisteleminen auttaa rentoutumaan stressaavassa tilanteessa, vaikkei kävelylle ennättäisi.

Kävelytreffeistä tauko arkeen

Askeleita kertyy arjessa huomaamatta. Arkikävelyn lisääminen onnistuu tekemällä vaikka hiukan pidempiä kauppa- tai lounasreissuja kävellen. Työpäivän katkaisu kävelytauolla lisää energiaa ja vähentää tuki- ja liikuntaelimien vaivoja. Kaverin voi tavata kävelytreffeillä ja uuteen kaupunginosaan tutustua patikoiden - 10 kilometria taittuu hetkessä ilman stressiä askelmäärien tarkkailusta.

Lähteet: Psykologian professori Kalevi Korpela ja www.ukkinstituutti.fi