Muutettaisiinko oppimisilmastoa?
Kolumni

Muutettaisiinko oppimisilmastoa?

Kirjoittaja: Anu Järvensivu Julkaistu:

Minulta kysytään usein, miten työelämä on muuttumassa ja miten valmistautua muutoksiin. Kysymykset nostattavat hikikarpaloita. Hukkuvalle pitäisi tarjota oljenkorsi.

Voisin vastata käyttämällä taikasanoja jatkuva muutos, moninaisuus, monimutkaisuus, oppimaan oppiminen, työelämätaidot ja muutosvalmiudet. Otsani rypistyisi, ja kysyjää alkaisi ahdistaa. Ihan turhaan. Vaikka vastaukseni olisi tavallaan oikea, sen lähtökohdat olisivat väärät. Ei se niin mene, että työelämä muuttuu ja ihminen reagoi oppimalla, vaikka tältä tuntuisikin.

Perusoletuksia pitää korjata. Ensinnäkin, ihminen on aktiivinen toimija, työelämän muuttaja.Toiseksi, ihminen on utelias, innokas ja luontaisesti oppiva. Kolmanneksi, on olemassa roppakaupalla oppimisen ja kouluttautumisen esteitä, joita aktiiviset ja innokkaat ihmiset ovat vahingossa rakentaneet.

Ilmiö on sama kuin ilmastonmuutoksessa: aiempien sukupolvien tarkoitukset ovat olleet hyviä mutta asioiden ymmärrys ja hallinta puutteellista. Oppimisilmastossamme vaaditaan, mittaroidaan, rangaistaan, valikoidaan, suljetaan ulos ja estetään. Oppiminen kuvitellaan yksilösuoritukseksi, ihmisen päänsisäiseksi jalostustapahtumaksi, jota ei ilman tuskaa ja tukemista tapahdu. Kuten ilmastonmuutoksen osaltakin, tutkijat tietävät, että pieleen menee, mutta pelkkä tutkijoiden panos ei muuta maailmaa – tarvitaan myös yksilöitä, tavallisia työntekijöitä, jotka alkavat ajatella eri tavalla ja toimia sen mukaan.

Hyvääkin on ilmassa. Digitalisaatio mahdollistaa oppimisen esteiden purkua. Voimme avata koulutukset kaikkien saataville esimerkiksi avoimilla MOOC-verkkokursseilla. Voimme nauttia koulutuksista tutkintoja pienempinä palasina joustavasti tarpeen tullen. Tarvitaan vain hieman työtä ja uutta ajattelua, eli yhdessä oppimista.

Oppimisesteiden purkua odotellessa kannattaa tarkistaa, että kuva itsestä oppijana on totuudenmukainen ja käsitys oppimisesta maailmaa muuttavana voimana kohdillaan. Paras oppimisvalmius ja kannattelevin työelämätaito on rennon utelias asenne ja myönteinen kuva itsestä.

Anu Järvensivu on Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen yliopistonlehtori.