Millainen käytös työpaikalla on epäasiallista?
Töissä

Millainen käytös työpaikalla on epäasiallista?

Kirjoittaja: Hannele Lampela

Työpaikalla ei tarvitse sietää huonoa käytöstä, mutta mitä epäasiallinen käytös käytännössä tarkoittaa. Tärkeimpänä mittarina voidaan pitää sitä, miten itse koet tilanteen.

Työkaveri haukkuu, jättää vastaamatta puhuteltaessa tai vaikeuttaa työntekoa jatkuvalla myöhästelyllään. Epäasiallisen kohtelun rajaaminen voi joskus tuntua vaikealta – olenko turhan herkkä, hermostunko liian helposti?

Tärkein mittari on oma olotila. Jos ahdistut ja asia kiusaa sinua, käytös on huonoa siitä huolimatta, miten kollega on sanansa tarkoittanut. Jos työkaveri esimerkiksi laukoo härskejä juttuja jatkuvasti ja ne häiritsevät sinua, kannattaa häntä pyytää lopettamaan.

Miten epäasiallinen kohtelu määritellään?

Epäasiallinen kohtelu on hyvien tapojen vastaista, jatkuvaa ja toistuvaa huonoa käytöstä, joka vaarantaa henkilön terveyden. Esimerkiksi ahdistunut olo, yöunien häiriintyminen ja painajaiset ovat selkeitä merkkejä siitä, että asiaan on reagoitava. Jos epäasiallinen käytös on seksuaalista, jo yksikin kerta on liikaa ja ongelmaan on tartuttava välittömästi.

Millaista epäasiallinen käytös voi olla?

Huono käytös voi ilmetä sanoin, teoin tai asentein. Toisin sanoen kaikki, mikä on hyvien tapojen vastaista, on epäasiallista toimintaa. Jos esimerkiksi huikkaat kollegalle hyvät huomenet, eikä hän koskaan vastaa tervehdykseesi, on kyseessä huono käytös, johon pitää puuttua. Epäasiallisesti käyttäytyvä voi myös kieltäytyminen työskentelystä tietyn kollegan kanssa, naljailla jatkuvasti tai jättää jonkun työyhteisön ulkopuolelle.

Työntekijä voi usein kokea esimiehen pompottavan tai painostavan. Se voi olla totta. Esimiehen tehtävä on johtaa työtä, eikä se aina tunnu mukavalta. Jos työntekijää häiritsee esimiehen pompottaminen, se voi kertoa siitä, että työntekijä on väsynyt tai tekee liikaa töitä. Silloin tilanne on ratkaistava vaikka jakamalla työtehtäviä muille. Kyse ei varsinaisesti ole epäasiallisesta käytöksestä, vaan siitä, että työntekijä on kuormittunut.

Kuka epäasiallisesti kohteleva voi olla?

Työntekijät voivat kohdella toisiaan tai esimiestään epäasiallisesti tai esimies voi kohdella alaistaan epäasiallisesti. Myös asiakkaiden suunnalta voi tulla huonoa kohtelua, mutta siihen voi olla vaikeampaa puuttua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sitä pitäisi sietää.

On tärkeää muistaa, että työpaikka on työn tekemistä varten. Siksi kaikille on annettava työrauha.

Vinkit antoi ERTOn työhyvinvointiin ja työsuojeluasioihin erikoistunut asiantuntija Jarmo Lahti.

Lue myös: Miten puuttua epäasialliseen kohteluun työpaikalla »