Huolintatyössä ei sammaloidu
Töissä

Huolintatyössä ei sammaloidu

Kirjoittaja: Juho Paavola

Huolintatyö on kuljetusten ja tullipapereiden järjestelyä asiakkaan puolesta.  Konkarit kertovat, miten ala on muuttunut ja millainen tyyppi työssä pärjää.

Tuija Kokkonen: ”Hankalan lähetyksen saaminen matkaan palkitsee”

Tuija Kokkonen päätyi töihin logistiikan pariin perhetaustansa vuoksi.

”Pienenä istuin isän kyydissä muutaman keikan. Hän työskenteli jonkin aikaa rekkakuskina”, Kokkonen kertoo.

Vanhempana oma tie vei Kokkosen ensin varastoon ja sitten kuorma-auton kuljettajan penkille.

”Varsinaisesti sisähommiin ryhdyin elokuussa 1989.”

Silloin Vihreälle Linjalle haettiin liikenteenhoitaja-huolitsijaa. Kokkosella ei tuolloin ollut vielä mitään tietoa siitä, mitä työ sisälsi.

”Sittemmin on selvinnyt”, hän nauraa.

Huolitsija vastaa ensisijaisesti tullimuodollisuuksista, mutta usein tehtävään yhdistyvät liikenteenhoitajan työt. Kun asiakkaalla on toimitusta vaativa tavara, huolitsija suunnittelee, miten ja millä välineellä kuljetus on järkevintä toteuttaa. Tehtäviin kuuluu myös asiakirjojen hallinta.

”Huolitsijana on hallittava myös yrityskohtaiset liikenteenhoidolliset ohjelmat ja huolintaohjelmat, sekä tietenkin normaalit Office-tuotteet.”

Kokkosen mielestä suurin muutos verrattuna työuran alkuaikoihin on byrokratian digitalisoituminen. Esimerkiksi tullin kanssa suurin osa tiedonhausta ja asiakirjaliikenteestä hoidetaan sähköisessä muodossa.

Toinen suuri muutos oli liittyminen Euroopan Unioniin. Vaikka EU:n rajojen sisällä tullimuodollisuuksia ei tarvita, pelkällä rahtikirjalla ajettavien kuljetusten määrä on lisääntynyt sitä mukaa, kun sisämarkkinan koko on kasvanut.

”Ensin luulimme, että liittyminen EU:hun vähentäisi töitä, mutta edelleen kuljetukset pitää järjestellä. Tullauksen rinnalle on tullut tilastointi tullille.”

Tärkeimmiksi huolitsijan ominaisuuksiksi Kokkonen listaa uteliaisuuden, kyseenalaistamisen ja pitkäjänteisyyden. Mitä monimutkaisempi kuljetus on, sitä enemmän se vaatii huolitsijalta periksiantamattomuutta. Kokkoselle ongelmien ratkaisu on työn suola.

”On aina palkitsevaa, kun on saanut jonkin hankalan lähetyksen hoidettua mahdollisine tullimuodollisuuksineen  ja matkaan lopulliselle vastaanottajalle. Ja jos asiakaskin lopuksi on ollut tyytyväinen, sekin on tietysti hyvä.”

Kai Holm: ”Huolinnasta on tullut konsulttityötä”

Tampereella huolintayrityksen asiakaspalvelutehtävissä työskentelevän Kai Holmin innosti logistiikan pariin nuoruuden bändiharrastus.

”Kiertelimme ympäri Suomea, ja minua alkoi kiinnostaa, miten kaikki tavarat olivat matkustaneet syrjäisiinkin paikkoihin”, Holm kertoo.

Työt huolinnan parissa alkoivat Tampereella Kauppaopiston ja kuljetustalouden kurssin jälkeen vuonna 1985. Nykyisessä työpaikassaan suuressa kansainvälisessä yrityksessä hän on työskennellyt vuodesta 2006.

”Isoin muutos on siinä, että alan yritykset ovat kansainvälistyneet, ja huolintaliikkeet ovat sijoittuneet Suomessa pitkälti isoihin kaupunkeihin, satamien, logistiikka-alueiden  ja lentokenttien rahtiterminaalien yhteyteen. Kun aloitin, tullitoimipisteitä ja -terminaaleja oli lähes joka kaupungissa ympäri maan.”

Tampereen toimistolla työskentelee vain neljä henkilöä. Se merkitsee vaihtelevaa työnkuvaa.

”Huolinta-alan työtehtävät ja asiakaspalvelu on hallittava, kuten myös yleisimmät toimistoalan rutiinit printterien värikasettien vaihdosta kalkkeeripapereiden tilaamiseen.”

Isoissa yrityksissä henkilöstö voi erikoistua esimerkiksi tuontiin tai vientiin, lento- tai merikuljetuksiin. Paikalliskonttorissa asiakasta pitää kyetä auttamaan monipuolisesti.

”Nykyisin pienetkin yritykset kansainvälistyvät, mutta edes isoissa yrityksissä ei välttämättä ole enää logistiikan kokonaisuuden hallitsevia tuonti- tai vientisihteereitä.”

Kokonaisvaltaiselle palvelulle on kysyntää ja tarvetta.

”Huolinnasta onkin tullut konsulttityötä, jossa asiakkaan apuna aidosti suunnitellaan, miten rahtia olisi viisainta kuljettaa.”

Alalla pärjää tarkka ja huolellinen. Hyvä kielitaito on eduksi, samoin tietokoneen sujuva käyttö. Tärkeintä on kuitenkin palvelualtis asenne ja aito kiinnostus logistiikka-alaan.

”Olemme ratkomassa asiakkaan ongelmia. Vaikka toimistotyössä ollaankin, jokainen päivä on sen verran erilainen, että ei tässä ainakaan sammaloitumaan pääse.”