Luova työ koukuttaa
Töissä

Luova työ koukuttaa

Kirjoittaja: Jenni Junkala Kuva: Maricel Candido

Vaikka olen tehnyt art directorina ja creative directorina jo 15 vuotta töitä, luova työ on edelleen yhtä koukuttavaa kuin urani alussa. Yritän joka kerralla ylittää itseni ja luoda jotain sellaista mitä ei ole vielä tehty.

Creative director Alfonso Arbós, 37

“En tavoitellut uraa mainosalalla, vaan päädyin sattumalta tälle polulle. Halusin opiskella jotain luovaa, joten päädyin pr-alan opintoihin ja sitä kautta mainostoimistotöihin. Vaikka olen tehnyt art directorina ja creative directorina jo 15 vuotta töitä, luova työ on edelleen yhtä koukuttavaa kuin urani alussa. Yritän joka kerralla ylittää itseni ja luoda jotain sellaista mitä ei ole vielä tehty.

Työskentelen creative directorina eli luovana johtajana kansainvälisessä mainostoimistossa Dubaissa. Suunnittelen mainoskampanjoita asiakkaille, joista monet ovat Lähi-idän alueelta. Työpaikkani on eri kulttuurien sulatusuuni. Työntekijät ovat esimerkiksi Libanonista, Egyptistä, Englannista, Argentiinasta, Brasiliasta, Chilestä, Kolumbiasta ja Intiasta.

Ennen Arabiemiraatteihin muuttoa työskentelin Suomessa ja Espanjassa. Liikkeellä pysyminen on tyypillistä luovalle alalle. Uskon, että palaan vielä joskus Suomeen.

Kun olin töissä Suomessa, kuuluin ERTOon. Espanjassa mainosalalla työskennellessä minulle ei tullut edes mieleen liittyä liittoon, koska se ei tuntunut ajavan asiaani tai antavan minulle mitään. Espanjassa liitot hyödyttävät mielestäni enemmän esimerkiksi suuryritysten tuotannoissa tai tehtaissa työskenteleviä. Suomessa liiton kautta tuleva työttömyysturva ja vähimmäispalkkasuositukset ovat niin hyvä etu, että minusta tuntui järkevältä liittyä ERTOn jäseneksi. Liittoon kuuluminen antaa työntekijälle tietynlaista valtaa.

Suunnittelutyön lisäksi johdan työssäni erilaisia ihmisiä. Nautin siitä, että autan muita kasvamaan ja ymmärtämään omat vahvuutensa. Se miten työntekijöitä johdetaan, vaikuttaa koko yrityksen organisaatiokulttuuriin.

Mainosala on Suomessa pehmeämpi kuin esimerkiksi Espanjassa, Ranskassa tai Lähi-idässä. Suomalaiset asiakkaat ovat usein myös ymmärtäväisempiä. Kova kilpailu Dubaissa saattaa aiheuttaa paineita, mutta auttaa myös kehittymään. Suhtaudun työhöni intohimoisesti, joten kehitän itseäni jatkuvasti. Se ruokkii luovuutta ja parantaa työni jälkeä.”

Poimintoja CV:stä

  • 2018 Muutto Suomesta Arabiemiraatteihin. Creative director MullenLowe-mainostoimistossa.
  • 2013–2018 Töissä Suomessa hasan & partnersilla ja IVALO Creativella.
  • 2005–2013 Töissä Espanjassa art directorina.
  • 2001–2005 PR-alan yliopisto-opinnot Espanjassa.