Hullun rohkea
Töissä

Hullun rohkea

Kirjoittaja: Emmi Laukkanen Kuva: Iamkat

Risto Kuulasmaa on kehittänyt palkittuja tv-ohjelmaformaatteja ja Tubecon-tapahtuman. Nyt hän tavoittelee kansainvälistä menestystä. Se vaatii määrätietoisuutta ja hyvän suunnitelman.

”Huomenta.” 

Risto Kuulasmaa, 41, vastaa Skype-puheluun kotonaan Amsterdamissa. Videopalaverit ovat hänelle arkipäivää, mutta yleensä niitä soitellaan Zoomilla tai Google Hangoutsilla.

”Skype alkaa olla vähän mennyttä aikaa.”

Kuulasmaa on media-alan yrittäjä, joka ei ole rakentanut johdonmukaista yhdeksästä viiteen -uraa. Hän on työskennellyt muun muassa Duudsonien ja Madventuresin tuottajana, ohjannut Duudsonit tuli taloon -sarjan ensimmäisen kauden, kehittänyt Docventures-ohjelman yhdessä Riku Rantalan, Tuomas Milonoffin ja Elise Pietarilan kanssa, ollut perustamassa Tubecon-tapahtumaa ja työskennellyt Ylen televisiokanavien ja Areenan julkaisupäällikkönä.

Hollantiin Kuulasmaa muutti puolitoista vuotta sitten, kun Suomen markkinat alkoivat käydä pieniksi.

”Vietin Tubeconin kansainvälistämisen myötä vuoden lentokoneessa. Tuli selväksi, että se ei ole kestävä tapa elää. Niin ihana maa kuin Suomi onkin, koin, että vain kansainvälisempi tekeminen oli tie eteenpäin.”

Monta rautaa tulessa

Kuulasmaan arkipäivät alkavat meditoinnilla ja juoksulenkillä lähipuistossa. Työpäivien sisältö vaihtelee, ja usein niihin kuuluu matkustamista. Iltaisin Kuulasmaa kokkaa, viettää aikaa avopuolison kanssa tai puhuu työpuheluita Yhdysvaltoihin. 

Tällä hetkellä Kuulasmaa kansainvälistää Tubeconia, konsultoi yrityksiä, järjestää Wisdom in Business -yritystapahtumaa ja kehittelee uusia tv-ohjelmaformaatteja. Työn alla on kaksi formaattia Los Angelesissa, yksi Hollannissa ja yksi Suomessa. 

Seuraavaksi Kuulasmaa aikoo perustaa Amsterdamiin markkinointiviestinnän toimiston, jonka alle hän yhdistää kaikki projektinsa.

”Olen luonut itselleni tilan, jossa olen aina saanut tehdä sitä, mitä olen halunnut. Se on johtanut siihen, että olen tehnyt kaikkea laajasti ja yli toimialarajojen.”

Se kuulostaa kadehdittavalta. Miten Kuulasmaa on onnistunut?

”Varmaan hullun rohkeudella”, hän sanoo ja nauraa.

”Olen voittanut pelkoja, ollut utelias ja mennyt rohkeasti tilanteisiin ja paikkoihin, joissa on ollut pakko oppia nopeasti.”

Duudsonien tuottajaksi Kuulasmaa päätyi, kun työkaveri esitteli hänet yhdelle duudsoneista, Jarno Laasalalle. Sittemmin Kuulasmaa on itse hakeutunut ihailemiensa ihmisten seuraan. 

”Sen sijaan, että olisin jäänyt fanittamaan jotain, olen aina etsinyt tavan tehdä töitä yhdessä. Taustalla on ollut intentio: tuon kanssa haluan joku päivä työskennellä. Ihmiset ei tule edes ajatelleeksi, millainen voima tavoitteiden asettamisella on.”

Usko omiin ideoihisi

Hyvä idea on usein muhittelun tulos, Kuulasmaa sanoo. Kun Duudsonit tuli taloon -ohjelmaa ideointiin, työryhmä kehitti lähes kaksikymmentä formaattia ennen kuin lopullinen ajatus syntyi.

Menestyskonsepti vaatii Kuulasmaasta uniikin idean, joka sopii aikaan ja jollaista ei ole aiemmin tehty.

”Siitä matchin löytämisestä pitää oppia nauttimaan. Jos joku sanoo ei, se tarkoittaa vain sitä, että yksi ovi on tsekattu ja pitää mennä seuraavalle.”

Kuulasmaa on tottunut epäilijöihin. Kun Docventuresia ideoitiin, palaute oli aluksi nihkeää: Eivät nuoret katso televisiota, etekään dokumentteja. Eihän tällaista ole ennen tehty.

”Niin isot hyvät ajatukset ja konseptit aina alkavat. Epäilijöiden kommentit kuuluvat prosessiin ja voivat olla myös erittäin arvokkaita. Joku muu voi saada ajattelemaan, ettei ole miettinyt jotain osa-aluetta ihan loppuun asti.” 

Välillä omakin usko on ollut koetuksella. Kun Kuulasmaa kehitteli ohjelmaformaattia Yhdysvaltojen markkinoille, moni sopimus kaatui loppumetreillä.

“Matkan varrella tuntui hetkittäin, ettei tästä tule mitään”, Kuulasmaa sanoo.

”Hollywoodissa ei merkitse mitään se, mitä on tehnyt Euroopassa, vaan peli alkaa nollasta. Siihen tarvitaan nöyryyttä. Kun on lähellä diiliä ja jokin itsestä riippumaton asia teilaa sen, ei voi jäädä voimattomana uikuttamaan. Täytyy ottaa se oppina ja mennä eteenpäin.”

Kuulasmaasta usko omiin ideoihin on yhdistelmä jääräpäisyyttä ja sitä, että tunnistaa oikeasti hyvän idean. Siihen auttaa kokemus ja muiden ammattilaisten kanssa sparraaminen. Myös kaupallisen potentiaalin tunnistaminen on tärkeää: vaikka uskoisi täysillä omaa ideaansa, jokin on pielessä, jos rahoittajaa ei löydy.

”Jos taas epäilee itse itseään, ei luultavasti ole oikeassa paikassa tai tee oikeaa asiaa. Jokin blokkaa flow-tilan. Silloin epäilystä pitää tutkia. Miksi näen enemmän ongelmia ja riskejä kuin nautin tekemisestä ja sen tuomista mahdollisuuksista?”

Uudet sukupolvet mukaan päätöksentekoon

Ajatus Tubecon-tapahtumasta syntyi, kun tubettajat olivat itse yhteydessä Kuulasmaahan ja pyysivät apua ison tapaamisen järjestämisessä. Kuulasmaasta onnistumisen avain oli se, että tapahtuma luotiin yhdessä tubettajien kanssa.

”Kuuntelimme uutta sukupolvea sen sijaan, että olisimme kertoneet, miten tämä pitää tehdä. Meillä oli mahdollistajan rooli, johon kuului myös taloudellisen riskin kantaminen.” 

Kuulasmaa uskoo, että se on työelämässä muutenkin tärkeää. Hänestä suomalaisten yritysten pitäisi ottaa uudet sukupolvet rohkeammin mukaan päätöksentekoon, yhdistää kokemus ja uudet ideat. 

Tutkimusten mukaan milleniaalit kaipaavat työelämältä arvovetoista johtajuutta, autonomiaa, mentorointia ja jatkuvaa oppimista. Heille on usein tärkeää osallistua päätöksiin, kehittää omaa osaamistaan ja tehdä työtä, jolla on tarkoitus. 

Johtajilta he vaativat halua ja uteliaisuutta muutokseen, kykyä innostua uudesta. Se aiheuttaa työelämässä joskus yhteentörmäyksiä.

”Suurin riski on se ajattelu, että näin on ennenkin tehty. Maailma muuttuu niin nopeasti, että se saattaa jo pelottaa. Työelämässä pitäisi ymmärtää, milloin on itse hyödytön”, Kuulasmaa sanoo.

”Se ei tarkoita sitä, että pitäisi luopua kaikesta vanhasta, koska siellä on paljon viisautta. Täytyy löytää balanssi.”

Kuka?

  • Risto Kuulasmaa, 41
  • Kotoisin Jyväskylästä. 
  • Asuu Amsterdamissa avopuolisonsa Mihaelan kanssa.

Faktat

2002–2006, Duudsonien tuottaja 
2006–2009, Tuottaja ja suunnittelija suunnittelutoimisto Pluto Finlandissa
2008–2011, Duudsonien tuottaja ja tuottaja ja Duudsonit tuli taloon -sarjan ohjaaja
2010–2015, Madventuresin tuottaja ja Docventuresin kehittäjä
2014, Tubeconin osaperustaja
2015–2016, Yleisradion televisiokanavien ja Areenan julkaisupäällikkö
2016–, Media-alan yrittäjä
2017– , Unicefin hallituksen jäsen
2018– , Wisdom in Business -tapahtuman tuottaja