”Hajuttoman ja mauttoman yrittämisen aika on ohi”
Töissä

”Hajuttoman ja mauttoman yrittämisen aika on ohi”

Kirjoittaja: Sanna-Kaisa Hongisto Kuva: Marjaana Malkamäki

Tamperelainen design-yritys Uhana niittää menestystä kantaaottavalla asenteella. Brändin perustajat Hanna Virkamäki ja Mira Vanttaja ajattelevat, että hajuttoman ja mauttoman yrittämisen aika on ohi.

Uhanalaiset eläimet tulevat paikasta nimeltä Uhana. Se oli alun perin pelkkä sanaleikki, jonka keksi joku Mira Vanttajan kaveripiiristä. 

Vanttaja jäi makustelemaan sanaa. Ehkä se sopisi nimeksi vaatemerkille, olihan tekstiiliala Suomessa nimenomaan uhanalainen. 

Vanttaja opiskeli tuolloin muotoilua ja vaatesuunnittelua Hämeen ammattikorkeakoulussa. Hän ei vielä arvannut, että muutaman vuoden päästä Uhana olisi lukuisten suomalaisten tuntema brändi ja yritys, jota hän johtaisi opiskelukaverinsa Hanna Virkamäen kanssa. 

Sopivankokoisia riskejä

 Uhanan toimisto sijaitsee Tampereen Hämeenkadulla seitsemännessä kerroksessa. Pitkä käytävä vie pieneen avokonttoriin, jonka keskelle sylin levyiseen rekkiin on ripustettu kauniisti laskeutuvia vaatteita – roosaa, tummanvihreää ja mustaa. Täällä omistajat Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki pitävät toimistoaan. 

Noin kahdeksassa vuodessa he ovat kasvaneet yhdeksän henkilöä työllistävän yrityksen johtajiksi. Uhanan liikevaihto on tällä hetkellä 1,2 miljoonaa. Vanttaja ja Virkamäki vaikuttavat silti rennoilta kaveruksilta, eivät yritysjohtajilta. 

He kertovat visioineensa jo alussa, että yritys työllistäisi myös muita. Näin edistettäisiin yhteistä hyvää eli saataisiin lisää työpaikkoja alalle. Kasvuodotukset ovat kuitenkin ylittyneet. 

”Ehkä olemme uskaltaneet ottaa sopivankokoisia riskejä. Meillä on eteenpäin suuntaava ja rohkea asenne, mutta samalla olemme maltillisia”, Virkamäki puntaroi. 

Riskinottoa on vaatinut esimerkiksi kivijalkakauppojen perustaminen Tampereelle vuonna 2015 ja Helsinkiin vuonna 2019. Ajatuksena on, että jos liikkeet eivät kannattaisikaan, ne voisi aina lopettaa. 

”Emme ole pelänneet epäonnistumista, vaan on lupa tehdä virheitä – kunhan olemme miettineet, minkä kokoisia virheet saavat olla”, Virkamäki kertoo.

”Emme tietenkään voi käyttää satojatuhansia johonkin ihan random juttuun”, Vanttaja lisää.

Suurilta virheiltä he ovatkin tähän mennessä välttyneet. Joskus liian suuri kangastilaus on aiheuttanut harmittavaa tappiota. Kantapään kautta he ovat oppineet, että yhteistöistä muiden yritysten tai yhteisöjen kanssa kannattaa aina sopia tarkkaan ja kirjallisesti. 

Rauhassa nukutut yöt

Puhe yrittäjän riskeistä ja rahasta tulee nykyään luonnostaan Virkamäeltä ja Vanttajalta, vaikka he eivät ole pohjimmiltaan bisnesihmisiä. Uhanan johtoajatuksena ei ole se, miten takoa mahdollisimman paljon rahaa. Sen sijaan yritys pyrkii vastuullisuuteen. 

”Kun aloitimme yrittäjinä, ajattelimme, että haluamme nukkua yömme rauhassa”, Virkamäki kertoo. 

Vastuullisuus merkitsee eettisyyttä, eli esimerkiksi sitä, että kaikki myyjistä ompelijoihin saavat työstään kunnollisen korvauksen. Kun vaatteet kestävät aikaa, myös luonto kiittää.

Molemmat kertovat perineensä lapsuudenkodista vahvan sosiaalisen omatunnon ja ajatuksen siitä, että kaikkia kuuluu kohdella tasa-arvoisesti. Myös kaveripiiri samanhenkisine ihmisineen on muokannut ajatusmaailmaa. Virkamäki on ammentanut yhteiskunnallista ajattelua myös aiemmista sosiologian opinnoista Tampereen yliopistossa. 

Arvot ovat jatkuvassa liikkeessä, ja niitä voi haastaa esimerkiksi seuraamalla somessa erityyppisiä ihmisiä kuin itse on. 

”Toisaalta jätän tietoisesti valikoimatta esimerkiksi äärioikeistoajattelun. Sillä on mediatilaa ihan riittävästi”, Uhanan Instagram-viestinnästä vastaava Vanttaja kertoo. 

Yhteiskunnallisia viestejä

Yrittäjät eivät peittele yhteiskunnallista ajatteluaan. Päinvastoin, heillä on ollut useita tiedostavia kampanjoita: Sateenkaariversio Uhanan kenties tunnetuimmasta tuotteesta, pisarakorvakoruista, liputti tasa-arvoista avioliittolakia. Feministinen Girl Gang -mallisto toi esiin naiseuden moninaisuutta ja pyrki laajentamaan kauneuskäsitystä. Viime vuoden Lupa olla upea -kampanja julisti, että myös vammaisilla ihmisillä on oikeus olla esillä ja tunnistaa itsensä median kuvastosta. 

On siis loogista, että liberaalien puolueiden vaikuttajat ovat ottaneet brändin omakseen. Esimerkiksi SDP:n Sanna Marin pukeutui Uhanaan jo ennen nousuaan pääministeriksi, ja myös vihreiden kansanedustaja Iiris Suomela on hehkuttanut Uhanaa sosiaalisessa mediassa. 

Virkamäki ja Vanttaja eivät kuitenkaan hehkuta Uhanan nimissä mitään puoluetta. 

”Ihan jo siksi, että meillä on firman sisällä eri puoluekantoja”, Vanttaja paljastaa. 

Läpinäkyvyys ja rohkeus

Vastuullisuuden lisäksi Uhana vaalii liiketoiminnassaan läpinäkyvyyttä. Marraskuussa Black Friday -ostospäivänä yritys teki hinnoilleen ”ruumiinavauksen” eli näytti, mistä kuluista hinta koostuu ja paljonko Uhanalle itselleen jää voittoa esimerkiksi 349 euroa maksavasta mekosta. Vastaus on 40,96 euroa, jos tuote ostetaan jälleenmyyjältä, ja 182, 46 euroa, jos ostos tehdään merkin omasta liikkeestä. 

Uhanan perustajat eivät ole missään vaiheessa pitäneet avoimuuttaan ja poliittisuuttaan bisnesriskinä. He uskovat, ettei yrityksen kannata olla hajuton ja mauton vaan rohkea. Silloin se kiinnostaa.

Melko laaja yleisö samastuukin Uhanan sanomaan. Instagramissa yrityksellä on 23,4 tuhatta seuraajaa. 

”Emme halua saarnata, vaan tuomme arvojamme esiin positiivisuuden ja ilon kautta. Näin emme herätä vihaa”, Vanttaja uskoo.

Virkamäki ja Vanttaja kertovat pyrkivänsä vastuullisuuteen myös omassa kulutuksessaan. He ovat kasvissyöjiä eivätkä omista autoa. Nuoresta pitäen molemmat ovat olleet pikemminkin kirppiskansaa kuin halpamuodin suurkuluttajia. 

”Nykyään ostan laadukasta mutta vähemmän”, Virkamäki summaa. 

 

Kuka? 

Hanna Virkamäki
40
Kotoisin Tampereelta
Asuu Tampereella 11-vuotiaan lapsensa kanssa. Parisuhteessa.

Mira Vanttaja
32
Kotoisin Turusta
Asuu Tampereella avopuolisonsa kanssa.

2006–2011

Muotoilun opinnot Hämeen ammattikorkeakoulussa

2012

Yrittäjän ammattitutkinto Tampereen ammattikorkeakoulussa

2012–

Yrittäjinä Uhana Designissa (nyk. Uhana) 

2017

Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto (Sammon Takojat)