Takaisin kouluun kesken ruuhkavuosien
Töissä

Takaisin kouluun kesken ruuhkavuosien

Kirjoittaja: Juho Paavola Kuva: Katri Tamminen

Tilitoimistossa työskentelevä Katja Reini päätti palata opiskelemaan työnsä ohessa ja keskellä ruuhkavuosia. Uudet opit palvelumuotoilusta täydentävät taloushallinnon ammattilaisen osaamista ja kasvattavat itseluottamusta.

Jos elämässä ja työssä voi päästä eteenpäin, miksi tyytyä jäämään paikalleen?

Siinä kysymys, joka on pyörinyt suunnilleen koko aikuisiän Turussa asuvan Katja Reinin mielessä.

”Kun sain valmiiksi alemman korkeakoulututkinnon vuonna 2008, päätin että suoritan vielä ylemmänkin. Olen aina tykännyt siitä, että oppii uutta”, Reini sanoo.

Kun Reini oli valmistunut vuonna 2008 Turun ammattikorkeakoulusta, työelämä imaisi mukaansa. Ensin vierähti kymmenen vuotta Stockmannilla, jonka jälkeen hän työskenteli kiinteistösihteerinä isännöintitoimistossa parisen vuotta. Nykyisin Reini tekee kirjanpitoa Turun tilikeskuksessa tiimissä, joka on erikoistunut kiinteistösijoittamiseen.

Vaikka ura eteni, ajatus jatko-opinnoista eli mielessä. Vuonna 2016 asia oli jo painunut ruuhkavuosien keskellä taka-alalle, kun eräs kollega vinkkasi Turun ammattikorkeakoulu Novian palvelumuotoilun ja johtamisen koulutuksesta.

”Palvelumuotoilu oli vielä silloin sanana vieras. Asiaa tutkittuani huomasin, että se sopi ajatuksiini hyvin.”

Työelämä ja kokemus helpottavat

Uuden opiskelijaelämän ensimetrit alkoivat pääsykokeilla. Työn näkökulmasta oli etu, että lukea ei tarvinnut: soveltavissa pääsykoetehtävissä piti toimia ryhmässä ja hahmotella annetussa ajassa uusi palvelukonsepti.

”Lisäksi piti kirjoittaa englanninkielinen motivaatiokirje. Se ilmensi opiskelijan tavoitteita ja toimi samalla kielitestinä.”

Niin pääsykokeissa kuin myöhemminkin opintojen aikana Reini on huomannut, että aikuisiällä opinnot sujuvat ensimmäistä kierrosta sutjakammin. Siinä auttavat työura ja elämänkokemus.

”Esimerkiksi pääsykokeita en nyt juuri jännittänyt. Työelämässä olen ollut työhaastattelussa ja muissa vastaavissa tilanteissa. Kokemus on opettanut suhteuttamaan asioiden mittakaavaa ja toisaalta valmistautumaan oikealla tavalla.”

Aikatauluista on pidettävä kiinni

Sujuva opiskelu työn ohessa on mahdollista, mutta se vaatii sitoutumista. Kun Reini aloitti syksyllä 2016, perheen lapset olivat vielä pieniä.

”Kun lapset menivät nukkumaan, avasin tietokoneen ja aloin tehdä tehtäviä. Aika moni asia on tullut hoidettua rivitalon portaissa läppäri sylissä”, Reini nauraa.

Perheen, työn ja opintojen yhteensovittamista helpotti se, että koulutusohjelma oli suunniteltu jo työelämässä oleville. Yhteisiä tapaamisia oli kahtena perjantaina ja kahtena lauantaina kuussa. Muu opiskelu oli itsenäistä tai aikataulullisesti soviteltavaa ryhmätyötä.

Silti oli selvää, että tällainen yhdistelmä merkitsi kiirettä ja kykyä sietää sitä. Tien päässä oleva palkinto eli valmistuminen kuitenkin motivoi ja auttoi jaksamaan kiireessä, Reini tuumii nyt.

”Aikataulut pitää tehdä tarkasti, ja niistä pitää myös pitää tinkimättä kiinni. Koulun tiivis rytmi auttoi, sillä etenkin ryhmätöissä tuli tunne, että on tehtävä oma osansa, kun muutkin tekevät.”

Tilitoimistot kohti parempaa palvelua

Nyt kaikki kurssit on käyty. Reinin tavoitteena on saada lopputyönsä valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Tarkkoja unelmia hänellä ei koulutuksen hyödyntämiseksi vielä ole. Hyöty ja ilo Reinille tulevat siitä, että huomaa onnistuvansa ja kykenevänsä uuden osaamisen avulla kehittymään omassa ammatissaan.

Hän uskoo, että kasvava itseluottamus ja laaja osaaminen ovat myös paras resepti pitää omasta arvosta huolta murroksessa olevalla taloushallinnon alalla, missä vauhdilla etenevä digitalisaatio muuttaa työnkuvia.

”Tilitoimistojen on elettävä siinä mukana ja kehitettävä palveluaan, eli sinänsä varmasti uudesta palvelumuotoilun osaamisestani on hyötyä. Asiantuntijat hoitavat työnsä hyvin, mutta vastaavasti asiakkaat odottavat aiempaa laajempaa tukea ja konsultointia. Palvelu on se, jolla tulevaisuudessa pärjätään.”