Töissä pitää olla itselleen armollinen
Töissä

Töissä pitää olla itselleen armollinen

Kirjoittaja: Tanja Harjuniemi Kuva: Meeri Utti

”Vietämme elämästämme reilusti yli 30 vuotta töissä. Koko työura ei voi mennä niin, että koko ajan on kaikki kapasiteetti käytössä. Tarvitsemme huokoisuutta työelämään”, tutkimusprofessori Jari Hakanen Työterveyslaitokselta kiteyttää.

Tunnista työuupumus ajoissa

”Työuupumus jää tunnistamatta ja hoitamatta, jos aina vaan, vuodesta toiseen tsempataan ja ponnistellaan voimavarojen äärirajoilla. Työuupumuksen neljä ydinoiretta ovat kroonistunut väsymys, henkinen etääntyminen työstä, kognitiivisten toimintojen ja tunteiden hallinnan heikentyminen.

Jos työkaverisi tulee töihin väsyneenä lomankin jälkeen, hän muuttuu entistä välinpitämättömämmäksi, hänellä on vaikeuksia muistamisessa ja keskittymisessä tai hän saa itkupotkuraivareita, hälytyskellojen pitäisi alkaa soida. Sinä voit ottaa asian puheeksi ja kysyä, että, miten voit ja jaksat, et ole enää entiselläsi, olen huolestunut voinnistasi. Työuupunut saattaa torjua sinut ja kieltää ongelman, joten älä ota sitä itseesi. Tärkeintä on osoittaa välittämistä.”

Tunnista myös, mistä uupumuksessa on kysymys?

”Voimme uupua sekä työssä että muussa elämässä. Jos työ on pitkään ollut uuvuttavaa, ja sitten yhtäkkiä muussa elämässä sattuu kriisi, se nostaa työuupumuksen riskiä. Sen sijaan muun elämän kuormittavuus ei ennusta työuupumusta. Työn kuormittavia tekijöitä ovat muun muassa kiire ja aikapaine sekä työtä hankaloittavat esteet kuten toimimattomat tietojärjestelmät, hankala byrokratia sekä vastuun ja roolien epäselvyydet.”

Työn huokoisuus lisää työn imua

”Asiantuntijatyössä on tyypillistä, että itse työ koetaan mielenkiintoiseksi ja haastavaksi, mutta ylimääräinen työ aiheuttaa kuormittavuutta. Työpaikalla voi olla tapana, että työpäivän aikana hoidetaan niitä muita ylimääräisiä töitä ja vasta päivän päätteeksi asiantuntija pääsee tekemään ydintyötään. Tämä pidentää työpäivää ja vähentää työn hallittavuutta.

Työpaikalla voisi esimerkiksi joka toinen viikko pysähtyä keskustelemaan siitä, miten tehdä työstä inspiroivampaa ja mahduttaa työpäivään huokoisuutta, ja miten priorisoida työtehtäviä. Useinhan työhön lisätään hyviä asioita, mutta vastaavasti ei vähennetä kuormittavia asioita. Nyt kaikki paineet palautumiseen kasautuvat vapaa-ajalle, kun parhaimmillaan palautumisen pitäisi tapahtua myös töissä mikrotaukojen avulla. Työn imussa kuormittavuuskaan ei johda työuupumiseen - vaikka väsyt, palaudut myös.”

Oman työn tuunaaminen

”Työn tuunaaminen tarkoittaa työnkuvan muuttamista joiltain osin paremmin itselleen sopivaksi ja mielekkäämmäksi. Useimmissa työtehtävissä on mahdollista vaikuttaa ainakin jonkin verran työn sisältöön ja työtapoihin. Tarkoitus ei ole muuttaa työtä sinänsä, vaan muokata työtapoja ja tehdä työstä itsensä näköistä. Pomolle työn tuunaajan tulokset voivat yllättäen ilmetä esimerkiksi poikkeuksellisen hyvänä asiakaspalautteena, jossa henkilö on käyttänyt omia taipumuksiaan tavoitteiden saavuttamiseksi.”

Neljä vinkkiä parempaan työarkeen:

  1. Raivaa huokoisuutta työpäivään: Varaa kalenteriin omaa keskittymisaikaa ja taukoja, ja uskalla todeta, että nyt olen tehnyt riittävästi tälle päivälle. Aina ei ole pakko ylittää itseään.
  2. Käytöstavat kunniaan: Muista tervehtiä ja kysyä kuulumisia työkavereilta. Niillä on ihmeellinen vaikutus innovatiivisuuteen ja yhteenkuuluvuuteen työpaikalla.
  3. Sosiaalista rohkeutta työpaikalle: Kun havaitset epäkohdan, uskalla puuttua siihen silläkin riskillä, että saat hankalan ihmisen maineen.
  4. Tee Miten voit? -työhyvinvointitesti. Se on tutkittuun tietoon perustuva, monipuolinen hyvinvointiprofiili, josta saat neuvoja oman tilanteen ylläpitoon ja parantamiseen.