Kuinka pysyä vireessä kesällä
Vapaalla

Kuinka pysyä vireessä kesällä

Kirjoittaja: Susanna Cygnel

Suvi on lempeän elämisen aikaa, eikä silloin halua pingottaa. Tee pari hyvää päätöstä, niin voit ottaa rennosti ja voida ihanasti koko kesän ajan.

TEE KUNTOLENKKI viitenä päivänä viikossa. Aseta itsellesi sopiva päiväohjelma ja pidä siitä kiinni: tunti reipasta kävelyä, puolen tunnin vesijuoksu, uinti saareen ja takaisin tai fillarointi kyläkaupalle.

LIIKU LIHASVOIMALLA. Autoilu passivoi. Lomalla voi lompsia kävellen ja hyödyntää julkisiakin, kun niitä sattuu menemään. Kaiva mökkipyörä esiin!

SYÖ MIELIN MÄÄRIN kasviksia ja hedelmiä. Osta torilta vaikka mansikoita ja kesäporkkanoita ilman rajoitusta ja täytä masu niillä.

JÄTÄ ROSKARUOKA kaupan hyllylle. Jos himoitset karkkia ja sipsiä, valitse viikossa itsellesi yksi mässytyspäivä. Yksi poikkeus: joka päivä loman ajan kahvin kanssa saa syödä esimerkiksi pullan tai jäätelön.

KÄYTÄ KORKKIA. Jatkuva kesähönö ei ole kenellekään hyödyllistä ja kankkuspäivä vesittää kaikki edelliset hyvät päätökset. Suosi laatua: mieluummin yksi superherkullinen ja vähän kalliimpi saunasiideri kuin viisi halpista pään sumuttamiseen.

NUKU riittävästi. Jos kukut kesäyössä, ota vahinko takaisin nukkumalla makoisat päiväunet – vaikka ennen lenkkiä.

Teksti on julkaistu alun perin Toimi-lehdessä 2/2015.