Lempeitä löylyjä
Vapaalla

Lempeitä löylyjä

Kirjoittaja: Heli Koppelo

Tietoinen saunominen tarjoaa pysähtymisen ja läsnäolon hetken. Siitä voi tehdä rituaalin, joka auttaa karistamaan stressihormonit lauteille. Kokeile vaikka kerran viikossa!

1. Pysähdy jo lämmittäessä

Aloita tietoinen saunominen jo lämmitysvaiheessa. Virittäydy saunaa valmistellessasi tulevaan löylyttelyyn. Huomioi esimerkiksi, mihin tarkoitukseen lämmität saunan, kylvetkö yksin vai muiden kanssa ja millaisia asioita saunomiseen tällä kerralla liittyy. Tee saunomisesta aistillisesti mahdollisimman miellyttävää, vaikkapa saunatuoksuilla tai kynttilöitä polttamalla.

2. Päästä irti stressistä

Hengittele saunassa rauhallisesti ja syvään. Hidas hengitys aktivoi palautumisesta vastaavaa vagushermoa. Kokeile myös irtipäästämislöylyä: ota kauhaan vettä, ajattele stressiä tuottavaa asiaa ja heitä vesi kipakasti kiukaalle. Loppuun sopii uudistumislöyly: mieti vettä kauhaan ottaessasi kaikkia hyviä asioita, joita haluat elämääsi, ja heitä vesi lempeästi kiukaalle.

3. Hoida kehoasi

Miten olisi nopean suihkun sijaan kiireetön vatipesu, ihan kuin mökkisaunassa? Istu alas saunajakkaralle, täytä vati lämpimällä vedellä ja hoida sienellä tai kuorintakintaalla kehoasi. Käy hyväntahtoisesti läpi koko vartalosi. Jos kylvet kumppanin kanssa, voitte pestä toistenne hiukset ja selän. Kosketus rentouttaa lisäämällä kiintymyshormoni oksitosiinin määrää veressä.

4. Jäähdyttele rauhassa

Tietoinen sauna jatkuu myös itse kylpemisen jälkeen. Levitä iholle kosteusvoidetta tai syö iltapala tietoisesti ruoan ja juoman makuihin keskittyen. Rentouttava tee sopii saunan jälkeiseen nesteytykseen myös jääteenä. Anna itsesi tulla tietoiseksi kehosi tuntemuksista.

PS. Uusia ideoita saunomiseen voi hakea erilaisista saunahoidoista, kuten turve-, vesi-, suola- ja yrttihoidoista.

Asiantuntijana saunaterapeutti Anu Rosenberg / Luonnokas