Hallituksen kostotoimet

Suomen hallitus hyökkäsi eilen 8.9. voimalla palkansaajia vastaan. Hallitus on heikentämässä palkansaajien etuja arviolta yli kahdella miljardilla eurolla vuodessa. Toimihenkilöliitto ERTO ei hyväksy hallituksen toimia ja miettii mahdollisia vastatoimia.

Hallitus ilmoitti eilen rajuista työelämän oikeuksien heikennyksistä. Hallituksen toimet ovat yksipuolisia, kohtuuttomia ja suomalaiseen työmarkkinakäytäntöön sopimattomia. Hallitus näyttää nyt osoittaneen mitä se tarkoittaa sopimisella.

- Kun palkansaajat eivät suostuneet sopimaan työajan pidennyksestä tai muista työehtojen 5 prosentin heikennyksistä, niin hallitus kostaa toteuttamalla alkuperäiset vaatimuksensa yksipuolisesti. Onko tämä sopimista? Kauhulla odotan miten hallitus haluaa lisätä työpaikkatason paikallista sopimista, kauhistelee ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

- On selvää, että ellei hallitus peru linjauksiaan, tulevat lainmuutokset näkymään alakohtaisissa työehtosopimusneuvotteluissa vuoden 2016 lopulla, Juri Aaltonen linjaa.

Hallituksen linjauksissa on hyvää perhevapaiden kustannusten tasaaminen eri alojen kesken. Tulevaisuudessa työnantaja saa 2 500 euron hyvityksen, kun työntekijä palaa takaisin töihin perhevapaan ajalta.

- Uudistus on hyvä, mutta tässäkin on kyseessä vain työnantajille annettavasta uudesta edusta. Palkansaajille ei tästä edusta valu kuin enintään välillisesti murusia, Juri Aaltonen toteaa.

Toinen hyvä asia on hallituksen esitys muutosturvan parantamisesta tuotannollisin ja taloudellisin syin irtisanottaessa. Muutos tarkoittaa kuukauden palkkaa vastaavaa tukea uudelleen työllistymiseen.

- Muutosturvan parantaminen on hyvä asia, mutta se ei maksa työnantajille kuin joitakin kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Kun muutosturvakulujen rinnalla on yksityisten työnantajien 800 miljoonan euron sivukulujen leikkaaminen, ylityökorvausten puolittaminen, sunnuntaikorvauksen heikentäminen 75 prosenttiin ja palkattomat sairaslomat, on kyse työnantajien selkävoitosta ja palkansaajapuolen murskajaisista, Juri Aaltonen huomauttaa.

Hallitus on lähtenyt yksipuolisen sanelun ja riidan haastamisen tielle. Toimihenkilöliitto ERTO miettii vakavasti mihin toimiin hallituksen ilmoituksen johdosta on tarpeen ryhtyä. Mitään toimenpiteitä ei ole rajattu ulos, vaan kaikki vaihtoehdot ovat käytettävissä.

Lisätietoja: puheenjohtaja Juri Aaltonen, p. 040 553 8536, juri.aaltonen@erto.fi