Kilpailukykysopimus maaliin: kooste ertolaisista sopimuksista

Yli vuoden jatkunut jännitysnäytelmä huipentui tänään, kun Metalliliitto hyväksyi lopullisesti Kilpailukykysopimuksen. Vuosi sitten neuvoteltiin maan hallituksen alkutaipaleella yhteiskuntasopimuksesta moneen otteeseen. Samasta on nytkin kyse.

Sopimukseen pääseminen oli kuitenkin kaikkien kannalta tärkeää. Palkansaajat halusivat vaihtoehdon hallituksen kaavailemille pakkolaille, jotka olisivat olleet paljon pahempi vaihtoehto. Lisäksi ratkaisulla odotetaan aidosti olevan työllisyyttä parantava vaikutus. Työnantajapuoli hyötyi maksujensa alennuksina ja parantuvana kilpailukykynä. Maan hallitus vältti syntipukiksi joutumisen. Sopimus ei sisällöltään ole mainio, mutta tässä tilanteessa paras mahdollinen.

Kilpailukykysopimuksessa mukana olevat ertolaiset sopimusalat:

Työehtosopimus (tes):

• Avaintes
  • BTJ Finland
  • Eläkkeensaajien keskusliitto
  • Henkilöstöpalveluala
  • Kansallisoopperan näytäntötekniikka
  • Optikot
  • Runkosopimus
  • Sosiaalialan järjestöt
  • Suomen Kennelliitto
  • Taloushallintoala
  • Terveyspalveluala
  • Yksityinen sosiaalipalveluala

Sopimukset astuvat voimaan nykyisen työehtosopimuksen päättyessä ja ovat voimassa siitä eteenpäin ilman palkankorotuksia 12 kk. Kaikki ratkaisut pitävät sisällään työajan pidentämisen vuositasolla 24 tuntia, pääsääntöisesti viikkotyöaikana tai päivittäisen työajan pidennyksenä. Eräissä sopimuksissa on mahdollisuus sopia pidennyksestä paikallisesti. Lisäksi joissakin sopimuksissa on sovittu kriisilausekkeista tilanteissa, joissa työantajalla on poikkeuksellisia taloudellisia vaikeuksia. Samalla luottamusmiehen koulutusmahdollisuuksia ja toimintaedellytyksiä on parannettu. Käytännössä tekstimuutoksia on hyvin vähän, eikä niillä ole kustannusvaikutusta.

ERTOn jäsenet ovat saaneet sähköpostitse tietoa oman alansa sopimusratkaisun sisällöstä. Jos et ole kyseistä viestiä saanut, ota yhteyttä jäsenrekisteriin sähköpostiosoitteen päivittämiseksi. Lisäksi henkilöstön edustajat ovat saaneet yksityiskohtaisempaa tietoa sopimusratkaisuista sähköpostitse.

Kilpailukykysopimuksesta ulkona olevat ertolaiset sopimusalat:

Työehtosopimus (tes)

Nykyinen sopimuskausi

Autoliikennealan toimihenkilöt 1.12.2013-30.11.2016
Huolinta-alan toimihenkilöt 1.12.2013-30.11.2016

Yllä mainituilla aloilla nykyisen työehtosopimuksen voimassaolo jatkuu sopimuskauden loppuun. Näillä aloilla käydään tulevana talvena ns. normaalit alakohtaiset neuvottelut.

Lisätietoja: