ERTO yhtyy Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n lakkoon

Toimihenkilöliitto ERTO on päättänyt yhtyä tiistain 19.12. klo 15 – torstain 21.12. klo 5.59 väliseksi ajaksi ilmoitettuun Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n lakkoon. Lakko toteutuu, jos yrityksen työehdoista ei saavuteta neuvottelutulosta ennen lakon alkamista.

ERTO kehottaa kaikkia Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä töissä olevia jäseniään osallistumaan ilmoitettuun lakkoon. Lakon alaista työtä on kaikki yrityksessä tehtävä työ palkansaajan järjestäytymisestä ja työtehtävästä riippumatta.

- Ilmoitettu lakko on laillinen ja siihen saavat osallistua kaikki yrityksessä töissä olevat. Työntekijän ei ole tarpeen ilmoittaa esimiehelleen tai kenellekään lakkoon osallistumisesta ennen lakon alkamista. Lisäksi pitää muistaa, että työntekijä voi osallistua lakkoon, vaikka olisi ennen lakon alkamista vaikkapa pelottelun takia esimiehelleen sanonut, ettei aio lakkoon osallistua. Lakkoon osallistuminen on perusoikeus eikä tästä oikeudesta voi luopua, toteaa ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Suomalainen työmarkkinakäytäntö ja työnantajien toiminta näyttävät muuttuvan koko ajan kovemmaksi ja kovemmaksi.

- Medix Laboratoriot on toiminut riidassa häikäilemättömästi. Yksittäisiä työntekijöitä on painostettu ja vaadittu allekirjoittamaan uusi nykyisiä työehtoja heikentävä työsopimus. Tällainen toiminta on erityisesti kesken työmarkkinariidan paitsi hävytöntä, myös laitonta, Aaltonen sanoo.

Toimihenkilöliitto ERTOn arvoihin kuuluu mm. reiluus. Tämän arvon toteuttamista vaadimme itseltämme, mutta myös muilta.

- Medix Laboratorioissa on noudatettu lähes 20 vuotta paikallisesti yrityksessä sovittuja valtakunnalliseen terveyspalvelualan työehtosopimukseen pohjautuvia työehtoja. Näiden ehtojen yksipuolinen sanelupolitiikalla toteutettu heikentäminen ei ole reilua eikä oikeudenmukaista, Aaltonen sanoo.

Palkansaajat tavoittelevat lakolla sitä, että yrityksessä noudatetaan jatkossakin yhdessä sovittuja ja suurelta osin valtakunnalliseen Terveyspalvelualan työehtosopimukseen pohjautuvia työehtoja. Valtakunnallisen Terveyspalvelualan työehtosopimuksen solmii palkansaajapuolella Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry, jonka yksi kolmesta jäsenestä on ERTO ja sen kaksi muuta jäsenliittoa Tehy ja SuPer ovat toimeenpanneet Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:n lakon.

Toimihenkilöliitto ERTO maksaa lakkoon osallistuville jäsenilleen lakkoavustusta, jonka määrä on 60 euroa/lakkopäivä. Jäsenet voivat hakea lakkoavustusta sähköisellä hakemuksella, jonka voi täyttää liiton nettisivuilla erto.fi/lakkoavustus.

Lisätietoja:

Edunvalvontajohtaja Saara Arola, puh. 040 631 6521

Puheenjohtaja Juri Aaltonen, puh. 040 553 8536

Toimihenkilöliitto ERTO ry on yksityisen alan vahva asiantuntija ja ammattijärjestö, joka tuottaa hyötyä jäsenilleen. Kehitämme yhteistyössä parempaa työelämää sekä tulevaisuuden yhteiskuntaa. Olemme olemassa, jotta kaikilla olisi parempi työelämä.

ERTOn 16 000 jäsentä työskentelee mm. sosiaali- ja terveysalalla, logistiikka-alalla, markkinointiviestinnässä, digimedian parissa, taloushallinnossa, tietotekniikan palvelualalla, optisella alalla, järjestöissä ja vapaa-ajan ammateissa sekä muilla erityisaloilla. ERTO on Toimihenkilökeskusjärjestö STTKn jäsenliitto.