Työolotarkastuksia taloushallinnossa ja mainostoimistoissa

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat valvovat tehostetusti työpaikkojen toimihenkilöiden työoloja vuoden 2014 aikana.

Valvontaa suunnataan erityisesti rakentamisen, agentuuritoiminnan, laskentatoimen, kirjanpidon ja tilintarkastuksen sekä mainostoiminnan ja markkinatutkimuksen alojen työpaikoille.

Aluehallintoviraston tiedote asiasta (pdf) >>

Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenyhdistyksistä MaMa ry:n jäseniä työskentelee mainostoimistoissa (esim. graafisinä suunnittelijoina) ja Taloushallinnon ammattilaiset ry:n jäseniä kirjanpito- ja tilitoimistoissa (esim. kirjanpitäjinä ja palkanlaskijoina). ERTO solmii työntekijöiden edustajana yhdessä Palvelualojen työnantajaliitto PALTA ry:n kanssa taloushallintoalan valtakunnallisen työehtosopimuksen. Taloushallintoalan työehtosopimus (pdf) >>

- Olen tyytyväinen, että viranomaiset kiinnittävät huolta toimihenkilöiden työoloihin ja erityisesti työaikalain noudattamiseen. Liitossa on hyvin tiedossa, että esimerkiksi taloushallintoalalla ja mainostoimistoissa on haasteita työaikalain noudattamisessa. Ongelmat näkyvät mm. ylipitkinä työpäivinä ja siinä, ettei ylityökorvauksia aina makseta lain vaatimalla tavalla, toteaa ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.