Kilpailukykyä koulutuksella ja tasa-arvoa eläkeuudistuksella

Ammattijärjestöt sitoutuivat viime vuonna työllisyys- ja kasvusopimuksella kohentamaan suomalaisen työn kilpailukykyä.

- Pelkällä palkkakilpailukyvyllä ei saada Suomea eikä työllisyyttä nousuun. Tarvitsemme palkkaratkaisun lisäksi työelämän arjen tuottavuutta, sanoi Toimihenkilöliitto ERTO ry:n puheenjohtaja Juri Aaltonen lauantaina 24.5. liiton edustajiston kokouksessa Järvenpäässä.

Toimihenkilöliitto ERTO edistää jokapäiväisen työn tuottavuutta yhteistyössä oppilaitosten kanssa kuluvana vuonna järjestämällä lähes 70 koulutuspäivää lähes 20 paikkakunnalla.

- Työntekijöiden ammatillisen osaamisen ylläpito on työnantajien lakisääteinen velvollisuus ja työn tuottavuuden edellytys, mutta silti liian moni jää ilman koulutusta. Tätä tilannetta ERTO korjaa toteuttamalla jäsenille ja muillekin suunnattua ammatillista koulutusta Emma-akatemian nimellä, totesi puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Tuottavuudella tarkoitetaan usein suuria patentteihin johtavia keksintöjä. Uusien innovaatioiden rinnalla pitää käynnistää työpaikkojen arjen tuottavuustalkoot. Tuottavuusaskelia voidaan ottaa lähes jokaisen työpöydän äärellä opettelemalla entistä paremmin jo olemassa olevia ohjelmistoja ja muita työvälineitä.

- Aivan liian usein työpaikalla investoidaan uusiin ohjelmiin, mutta henkilöstä ei kouluteta ohjelmien käyttämiseen. Näin toimittaessa jää erittäin iso osa tuottavuuspotentiaalia käyttämättä, toteaa Juri Aaltonen.

ERTOn toimintaan ammatilliset koulutukset tulivat jäsenkyselyistä saatujen palautteiden ansiosta. Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry:n Toimihenkilöbarometrin 2013 mukaan ainoastaan 29 % ERTOn jäsenistä oli osallistunut edellisen vuoden aikana työnantajan maksamaan ammatilliseen koulutukseen.

Eläkeuudistuksessa vuosisadan mahdollisuus tasa-arvoon

Työmarkkinakeskusjärjestöt neuvottelevat parhaillaan eläkeuudistuksesta. Naisten eläke on 79 % miesten eläkkeestä ja palkka 83 % miesten palkasta.

- Eläkeuudistuksessa on vuosisadan mahdollisuus lieventää naisten syrjintää. Pelkään, että rahan ollessa pöydällä neuvotteluissa unohdetaan ensimmäisenä sukupuolten välinen tasa-arvo. ERTO kuitenkin edellyttää edelleen, että eläkeuudistus lieventää naisten syrjintää Suomessa, painotti Juri Aaltonen Toimihenkilöliitto ERTO ry:n edustajistossa Järvenpäässä.

Lisätietoa: puheenjohtaja Juri Aaltonen, p. 040 553 8536, juri.aaltonen@erto.fi