Toimihenkilöliitto ERTO ei lähde vielä mukaan lakkoon

Hallituksen esitys irtisanomissuojan heikentämiseksi on johtanut siihen, että useat ammattiliitot ovat julistaneet lakkoja keskiviikoksi 3.10. Toimihenkilöliitto ERTO on päättänyt, ettei ainakaan vielä tässä vaiheessa lähde lakkoon mukaan.

Toimihenkilöliitto ERTO ry:n lakkotoimikunta on käsitellyt liiton edustamien työpaikkojen julistamista lakkoon keskiviikoksi 3.10. Toimikunta on päättänyt, ettei ERTO vielä tässä vaiheessa julista lakkoa mutta lisää valmiutta uusiin painostustoimiin, mukaan lukien lakkoihin hallituksen hankkeen pysäyttämiseksi. Ennen mahdollisen lakkopäätöksen tekemistä ERTO järjestää asiasta uuden jäsenkyselyn.

Vaikeasti työllistyvien määrä kasvaisi

ERTO vaatii hallitusta luopumaan irtisanomissuojan heikentämisestä, koska se ei lisäisi työllisyyttä, ainoastaan irtisanomisia ja työvoiman vaihtuvuutta. Lisäksi se johtaisi eriarvoisiin työmarkkinoihin, koska se lisäisi työelämän epävarmuutta ja turvattomuutta.

-Henkilökohtaisin syin irtisanottujen määrä kasvaisi ensimmäisen vuoden aikana arviolta vähintään tuhansilla. Irtisanomiset koskisivat todennäköisesti suurelta osin niitä, joiden suoriutuminen on joko sairauden, osaamisen, koulutuksen puutteiden tai muiden syiden vuoksi keskimääräistä heikompaa. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että vaikeasti työllistyvien määrä kasvaisi entisestään, sanoo Erton puheenjohtaja Juri Aaltonen

ERTO julisti aiemmin koko jäsenistöä koskevan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon ajalle 26.9 klo 6.00 - 28.9. kello 23.59. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana ERTOn jäsenet eivät tee ylitöitä eivätkä vaihda työvuoroja.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Juri Aaltonen