Kuljetusliitot epäilevät neuvottelujärjestelmän uudistuksen onnistumista

Kuljetusalan ammattiliittojen yhteenliittymä KAF pelkää neuvottelujärjestelmän uudistamiseen liittyvän uudistuksen vesittymistä.

KAF:ssa hämmästellään uudistumista valmistelevan työryhmän syyskuun alkuun sovitun kokouksen siirtämistä syyskuun loppupuolelle. Työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittiin neuvottelujärjestelmän uudistamisen valmistelusta alkavan syksyn loppuun mennessä. Uudistusta on valmisteltu vuoden 2014 alusta lukien, mutta edelleen on kesken jopa asioiden selvittely.

KAF:n ja Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen toteaa, että työmarkkinoiden uudistuksia valmisteleva palkansaaja- ja työnantajajärjestöjen yhteinen työryhmä on lähes mahdottoman tehtävän edessä. Osapuolten tavoitteet ovat erittäin kaukana toisistaan. Takkuisesti muutoinkin edennyt uudistamistyö ei ole edennyt ja uudistus uhkaa epäonnistua lopullisesti.

Työntekijäpuoli on esittänyt uudistustyössä mm. turvaamistoimien muuttamista, sopimuksettomien alojen aseman parantamista, alipalkkauksen kriminalisointia sekä työehtosopimusshoppailun kieltämistä.

KAF:n 1. varapuheenjohtaja, ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen pitää uudistuksessa tärkeimpinä asioina turvaamistoimien estämistä työtaistelutilanteissa ja sopimuksettomien alojen aseman korjaamista tasa-arvoiseksi työehtosopimusalojen kanssa.

KAF:n 2. varapuheenjohtaja, AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen epäilee ajan loppuvan kesken ja toteaa, että muutamassa kuukaudessa ei neuvottelujärjestelmän uudistusta ehditä kunnolla valmistelemaan. Aika yksinkertaisesti loppuu.

Kuljetusalan ammattiliittojen federationi KAF on 15 kuljetusalan ammattiliiton yhteenliittymä. Siihen kuuluu jäsenjärjestöjä SAK:sta ja STTK:sta. KAF:n jäseniä ovat mm. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Ammattiliitto Pro, Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Veturimiesten liitto VML ja Suomen Merimies-Unioni SMU.

Lisätietoja:

• KAF:n puheenjohtaja Risto Elonen 0400 657 589