Itsensätyöllistäjien sosiaaliturvan ongelmat on korjattava

Itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmä ITSET esittää, että palkansaajan kaltaisessa asemassa työskentelevät itsensätyöllistäjät on jatkossa katsottava työsuhteiseksi reilun sosiaaliturvan varmistamiseksi. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensätyöllistäjän pitäisi saada halutessaan vakuuttaa tulonsa palkansaajan työttömyyskassassa ja työntekijän eläkelaissa.

Itsensätyöllistäjiä yhdistää heikko neuvotteluasema, pienet ja pirstaleiset tulot sekä puutteellinen sosiaaliturva. Tällä hetkellä työoikeus ja siihen kytkeytyvät työttömyys- ja sosiaaliturva eivät suojaa itsensätyöllistäjiä.

Toimihenkilöliitto ERTO on mukana Itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmässä (ITSET), joka on julkaissut yhteiset hallitusohjelmatavoitteensa vuodelle 2019 itsensätyölllistäjien aseman parantamiseksi.

ITSETin tavoitteena parempi sosiaaliturva

Itsensätyöllistäjät, jotka tekevät työtä yhdelle tai korkeintaan muutamalle toimeksiantajalle ja ovat siten riippuvaisia työn toimeksiantajasta, eivät pysty tosiasiallisesti neuvottelemaan työn ehdoista ja hinnasta. Tällaiset palkansaajan kaltaisessa asemassa​ työskentelevät on katsottava työsuhteisiksi.

Lisäksi kilpailulainsäädäntöä on Suomessa muutettava niin, että se mahdollistaa itsensätyöllistäjien kollektiivisen edunvalvonnan. Ammattiliiton on voitava edustaa itsensätyöllistäjiä neuvotteluissa.

Sosiaaliturvajärjestelmää, työttömyys- ja eläketurvaa on lisäksi kehitettävä niin, että ne huomioivat joustavammin ja kattavammin siirtymisen työn tekemisen muodosta toiseen. Kun korjataan aiemmin mainitut itsensätyöllistäjien neuvotteluoikeus ja työsuhteen määritelmä, ratkaistaan merkittävä osa itsensätyöllistäjiä koskevista sosiaaliturvan ongelmista.

Kun saamme osan työsuhteen ulkopuolelle liukuneesta työstä palautumaan palkkatyösuhteeksi, tulee yhteiskunnalle verokertymävaikutuksia sekä sosiaali- ja eläkemaksuvaikutuksia.

ERTO: Mahdollisuus palkansaajan kaltaiseen vakuuttamiseen

Lisäksi Toimihenkilöliitto ERTO näkee, että sosiaaliturvan pitäisi antaa turvallinen mahdollisuus kokeilla ja tehdä työtä työsuhteessa ja yrittäjänä.

-Ainakin kevytyrittäjille, joiden tunnusmerkkinä on tehdä toimeksiantoja omalla nimellä ilman yrityksen y-tunnusta, pitäisi antaa oikeus vakuuttaa yrittäjätulonsa palkansaajan työttömyyskassassa ja työntekijän eläkelaissa, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Moni itsensätyöllistäjä on valmis maksamaan sosiaaliturvamaksuja lähes 30 prosenttia laskutuksestaan, jotta he säilyttävät palkansaaja-aseman.

-Toimihenkilöliitto ERTO on tavoitellut jo pitkään järjestelmän uudistamista siten, että tämä olisi mahdollista, sanoo Juri Aaltonen.

Toimihenkilöliitto ERTO on mukana itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmässä (ITSET), joka on ammattiliittojen ja palkansaajakeskusjärjestöjen välinen työryhmä, jossa käsitellään itsensätyöllistäjien asioita. Tähän kuuluvat itsensätyöllistäjiä koskevat työlainsäädäntö- , kilpailuoikeus-, ja sosiaaliturva-uudistukset.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Juri Aaltonen,