Mikä fiilis?! - Palkansaajat kampanjoivat järjestäytymisen puolesta

Mikä on tänä päivänä fiilis työelämässä, kannattaisiko asioille tehdä jotain?

Kysymyksen takana ovat palkansaajat eli SAK, STTK ja Akava sekä niiden yhteinen kampanja. Tarkoitus on nostaa esiin ammattiliittojen roolia 2020-luvun työelämässä ja herättää keskustelua ay-liikkeen työn merkityksestä sekä toimintatavoista. Järjestäytymisessä kun on kyse paljon muustakin kuin ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta tai juristipalveluista.

Eri selvitykset osoittavat, että yksi keskeinen syy olla kuulumatta liittoon on tiedon puute. Ei tiedetä, mitä liitot tekevät ja miten ne vaikuttavat. Tietoa on tarjolla paljonkin, mutta vähän paperinmakuisena.

Lisäksi ay-liike on ollut osittain hieman jähmeä ja arka markkinoimaan osaamistaan ja rooliaan työelämässä sekä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Ay-liike näkyy julkisessa keskustelussa eniten erilaisten työmarkkinaneuvotteluiden tai -selkkausten aikana. Niiden välissä tapahtuva jatkuva työelämän kehittäminen sekä muu yhteiskunnallinen vaikuttaminen jää piiloon.

Ammattiliitossa jokainen voi olla mukana päättämässä siitä, mihin suuntaan työelämä menee ja millaista töissä on. Järjestäytymisaste Suomessa on yhä Euroopan korkeimpia ja joidenkin liittojen jäsenmäärät jatkavat kasvuaan, mutta yhä useampi nuori jättää liittymästä ammattiliittoon. Pelkät työttömyyskassat eivät tarjoa samanlaisia palveluja tai mahdollisuutta kehittää työn ja arjen yhdistämistä kuin jäsenyys ammattiliitossa.

Kampanjan teemat on valittu kaikille järjestöille yhteisten tavoitteiden pohjalta: SAK:ta, STTK:ta ja Akavaa yhdistävät esimerkiksi tasa-arvoon, työhyvinvointiin, säällisiin työaikoihin ja -tapoihin sekä työn ja yksityiselämän hyvään yhteensovittamiseen liittyvät tavoitteet.

Kampanja näkyy facebookissa, twitterissä, Instagramissa ja Youtubessa, radiossa ja televisiossa, kaduilla ja sanomalehdissä.

Jokaisella on oikeus ammattiliittoon, mutta yllättävän monelle järjestäytyminen ei ole kuitenkaan tullut edes mieleen. Tavoitteena on herätellä keskustelua siitä, mikä on tänä päivänä fiilis työelämässä ja pohtimaan, kannattaisiko asioille tehdä jotain.

Kampanjasivusto löytyy osoitteesta Mikäfiilis.fi

Fiiliksiä jaetaan #mikäfiilis -tagilla.