Jopa 780 000 saatetaan lomauttaa koronakriisin takia - palkansaajat pelkäävät toimeentulonsa puolesta

Lähes kolmasosa työntekijöistä sanoo olevansa joko jo lomautettu tai kokee olevansa lomautusuhan alla. Tämä saattaa tarkoittaa jopa 780 000 palkansaajan lomauttamista koronakriisin vuoksi. Yli puolet palkansaajista pelkää, että työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden. Tämä tuli ilmi Toimihenkilöliitto ERTOn tekemästä kyselystä, johon vastasi 1000 palkansaajaa.

12 prosenttia palkansaajista on jo saanut lomautusilmoituksen koronakriisin seurauksena. 19 prosenttia pitää lomautusta lähiaikoina mahdollisena. Lomautetuksi tulisi tässä tapauksessa pahimmillaan 780 000 palkansaajaa. 56 prosenttia palkansaajista pelkää, että runsaiden lomautusten vuoksi työttömyyskorvausten käsittely työttömyyskassassa viivästyy ja vaarantaa oman tai perheen talouden.

Toimihenkilöliitto ERTO kysyi huhtikuussa tuhannelta työssä käyvältä 18-63-vuotiaalta palkansaajalta koronakriisin vaikutuksista työhön ja toimeentuloon.

Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtajan Juri Aaltosen mukaan lomautukset ja taloudellinen epävarmuus saattavat hyvinkin johtaa erilaisiin liveilmiöihin, kuten perheväkivaltaan, mielenterveysongelmiin ja päihteiden käyttöön. Kyselytutkimukseen vastanneista 14 prosenttia kertoo kärsineensä ainakin jonkinasteisista mielenterveydellisistä ongelmista koronakriisin vuoksi.

Mielenterveyspalvelujen rahoitus pitää turvata

Aaltonen on huolissaan sosiaalialan järjestöistä, jotka tarjoavat tukipalveluja esimerkiksi työttömille sekä mielenterveys-, päihde- tai velkaongelmista kärsiville. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tiedotti maanantaina 20.4., että avustuksiin käytettävissä oleva rahamäärä laskee todennäköisesti merkittävästi vuonna 2021 koronakriisin vuoksi.

- Valtion pitää kohdistaa STEAn kautta avustuksia vuonna 2021 vähintään yhtä paljon kuin tänä vuonna. Tarve kasvaa entisestään, mutta palveluja uhkaa pahimmillaan laaja alasajo. Tämän palvelujen heikentämisen kerrannaisvaikutuksia muissa sosiaalipalvelun yksiköissä voi vain pelolla arvailla, Aaltonen sanoo.

Aaltosen mukaan keskellä koronakriisiäkin meidän pitää valmistautua koronan jälkeiseen aikaan.

- Meidän pitää huolehtia ennen kaikkea kaikkein heikoimmassa asemassa olevista.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Juri Aaltonen