Palkankorotustiedote jäsenille

Eilen 15.6.2015 hyväksyttiin keskusjärjestöjen toimesta vuoden 2016 palkankorotukset. Toimihenkilöliitto ERTO oli mukana valmistelemassa sopimusta ja pitää ratkaisua hyväksyttävänä. Lopputulos suosii pieni- ja keskituloisia.

Sopimus tukee työllisyyttä ja on vastuullinen teko. Osana sovintoa turvattiin työttömyysturvan rahoitus ja vältettiin leikkaukset työttömyysturvaan. Sopimuksella ei heikennetty työehtoja miltään osin.

Palkankorotukset ovat hyvin vaatimattomat, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa ei enempää ollut mahdollista saada. Vakavin puute ratkaisussa on se, ettei sopimuksettomien alojen palkankorotusmallista pystytty sopimaan.

Paljonko palkat nousevat?

Palkkoja nostetaan 16 euroa/kuukausi, kuitenkin vähintään 0,43 %. ERTO tavoitteli pieni- ja keskituloisten asemaa tukevaa euromääräistä palkankorotusta. 16 euron kuukausipalkan lisäys on prosenttikorotusta parempi niille, joiden kuukausipalkka on alle 3.721 euroa kuukaudessa. Palkkojen muutos eri tulotasoilla on seuraava:

Palkka e/kk Yleiskorotus Uusi palkka
e/kk
Euro-
muutos
Prosentti-
muutos
1600 16 e, vähintään 0,43 % 1616 +16e +1,00%
2000 16 e, vähintään 0,43 % 2016 +16e +0,80%
2400 16 e, vähintään 0,43 % 2416 +16e +0,67%
2800 16 e, vähintään 0,43 % 2816 +16e +0,57%
3200 16 e, vähintään 0,43 % 3216 +16e +0,50%
3721 16 e, vähintään 0,43 % 3737 +16e +0,43%

Suurin osa ertolaisista ansaitsee alle 3.700 euroa kuukaudessa, keskipalkkamme on noin 2.400 e/kk. Sovittu palkankorotusmalli on hyvä ertolaisille. Jos huomio tulossa olevat pienet veronkevennykset, on vuoden 2016 ratkaisu entistäkin parempi ERTOn jäsenille.

Milloin 2016 palkankorotus?

Palkankorotukset tulevat eri aloilla eri aikaan. ERTOn aloilla korotukset tulevat alasta ja sopimuskaudesta riippuen 1.11.2015 – 1.4.2016 välisenä aikana. Palkkasuositusten osalta päivät ovat 1.3. – 1.5.2016. Nyt sovitut uudet palkankorotukset tulevat pääsääntöisesti 8 kuukauden kuluttua edellisestä sopimuskorotuksesta>>.

ERTO neuvottelee palkankorotuksista alakohtaisesti ja tiedottaa asiasta syksyn/alkutalven aikana.