Työntekijät kokoontuvat mielenosoitukseen ensi perjantaina 18.9.2015 klo 11.00

SAK:n, Akavan ja STTK:n liittojen jäsenet osoittavat mieltään Helsingin Rautatientorilla perjantaina 18. syyskuuta kello 11 alkaen. ERTO osallistuu mielenilmaukseen ja kannustaa mukaan! ERTOn jäsenet ovat saaneet tapahtumasta lisätietoja sähköpostiinsa perjantaina 11.9.

Mielenosoituksella puolustetaan työmarkkinajärjestöjen vapaata oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksista ja vastustetaan hallituksen yksipuolisia päätöksiä heikentää palkansaajien työehtoja. Hallitus ilmoitti tiistaina muun muassa vuosilomaoikeuden rajoittamisesta, sairausloman palkattomasta karenssipäivästä, arkipyhien palkattomuudesta sekä ylityö- ja sunnuntaikorvauksien leikkaamisesta pakottamalla.

Palkansaajakeskusjärjestöjen puheenjohtajat korostavat, että työntekijöiden on mahdoton hyväksyä hallituksen pakkotoimia. Hallitus ei kunnioita työntekijöiden ja työnantajien välistä oikeutta sopia työn hinnasta ja muista työehdoista. Se uhkaa myös rikkoa kansainvälisesti tunnustettua periaatetta, jonka mukaan laki suojelee lähtökohtaisesti heikompaa osapuolta.

– Olemme liikkeellä puolustamassa heikoimpien suojaa, Lauri Lyly (SAK), Sture Fjäder (Akava) ja Antti Palola (STTK) toteavat.

Mielenosoitukseen ovat ammattiliittojen jäsenten lisäksi tervetulleita kaikki, jotka ovat huolestuneita hallituksen tavasta ja keinoista tehdä leikkauksia. Paikalle kutsutaan myös kaikkien eduskuntaryhmien edustajat.

Nettiadressi

Mielenosoituksen lisäksi kantaa voi ottaa allekirjoittamalla terveisethallitukselle.fi -nettiadressin. Palkansaajien keskusjärjestöjen avaamalla adressilla puolustetaan sopimisen oikeutta ja vastustetaan työehtojen yksipuolista heikentämistä.

Some

Palkansaajien mielenosoitus sosiaalisessa mediassa: #STOP

Arbetstagarna samlas för demonstration 18.9.2015 »

Workers gather to protest weakening of employment conditions on Friday 18.9.2015 at 11am »