Mikä fiilis?

Työ ja työelämä ovat jatkuvassa muutoksessa. Osa-aikainen, määräaikainen, itsensä työllistävä, provisiopalkkaus, tarvittaessa työhön kutsuttava...

Uudistuksia ja muutoksia tapahtuu, ja niin kuuluukin tapahtua. Työelämä kaipaa parannusta – ei työtä, vaan elämää varten. Se, ovatko uudistukset toimivia, riippuu siitä, onko asianosaisia kuultu uudistuksia tehtäessä.

Mikä fiilis sinulla on töissä? Onko töitä tarpeeksi vai liikaa? Miksi työpäivän pituus on se mikä se on? Mihin perustuu lomaoikeus? Voiko vanhempi jäädä kotiin hoitamaan lasta? Miten irtisanominen meneekään?

Sinäkin voit vaikuttaa tulevaisuuden työelämään. Vastauksia muun muassa yllä oleviin kysymyksiin antaa oma ammattiliitto.

Hanki huolettomampi huominen ja liity jäseneksi »

Olisihan se aika liittyä ammattiliittoon

Kun työelämään liittyviin asioihin tehdään muutoksia, siitä neuvotellaan hallituksen, työnantajien ja työntekijöiden edustajien kesken. Jos työmarkkinoiden asioista päätettäisiin kuulematta työntekijöitä, voisi työelämä olla yhä tuulisempaa. Työntekijän puolta näissä isoissa neuvotteluissa pitävät ammattiliitot.

Yksin on vaikeaa saada ääntään kuuluviin. Ammattiliitot huolehtivat työntekijöiden oikeuksista – myös sinusta. Liitoilla on voimaa muuttaa asioita sitä enemmän, mitä useampi on mukana. Olisihan se aika liittyä ammattiliittoon

Sinäkin voit vaikuttaa tulevaisuuden työelämään

Katso kuvitteelliset kohtaukset tulevaisuuden työelämästä »