Työmarkkinat ja talous puhuttivat Järjestöpäivillä

ERTOn aluejärjestöjen ja jäsenyhdistysten aktiivit kokoontuivat Järjestöpäiville 7.-9.10. Vuosittainen koulutustapahtuma vietettiin Pietarin-risteilyllä. Vuoden aluejärjestönä palkittiin Pohjois-Pohjanmaa.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen avasi tapahtuman kiittämällä alueväkeä heidän arvokkaasta työstään liitossa. Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja Lauri Kajanoja puhui Suomen talouden ja työmarkkinoiden näkymistä. Kajanojan mukaan näkyvissä on positiivisia merkkejä: talouden kasvu jatkuu, mutta hitaana. STTK:n järjestöpäällikkö Taina Vallander esitteli järjestötutkimuksen tuloksia ja kertoi ammattiliittojen ja järjestäytymisen haasteista. Liittojen pitäisi tuoda toimintaansa ja reiluutta näkyvämmin esille.

Talous- ja henkilöstöpäällikkö Teemu Miettinen ja järjestöpäällikkö Soile Lindstedt johdattivat keskusteluun ertolaisesta aluejärjestötoiminnasta. Toiminnan suunnitelmallisuutta ja viestintää kehitetään lähitulevaisuudessa. Hallintoassistentti Tuula Seppälä-Koski esitteli ERTOn tapahtumakalenteria ja opasti sen käyttöä alueellisista tilaisuuksista ilmoittamiseen. Viestintäpäällikkö Ainomaria Parikka puhui asiakas- ja jäsenkokemuksesta. Pienryhmissä pohdittiin mm. jäsenlähtöisyyden toteutumista tällä hetkellä.

Puheenjohtaja kertoi kiky-sopimuksen myötä aikaansaaduista säästötoimenpiteistä ja työmarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta. Hallituksen hankkeet saivat Aaltoselta osakseen kritiikkiä.
- Nyt riittää kurjistaminen. Työttömyysturvaa ei saa heikentää, mutta sen kannustavuutta voi parantaa. Jatkossa tarvitaan enemmän porkkanaa kepin sijaan.

Aaltonen otti esiin myös maahanmuuttoteeman.
-Suomen väestörakenteen muutos edellyttää lisää maahanmuuttoa, muttei ulkomaista halpatyövoimaa. Reilut työehdot kuuluvat kaikille.

Päätöspäivänä palkittiin perinteisesti vuoden aluejärjestö. Aktiivisuus ja kekseliäisyys siivittivät voittoon Pohjois-Pohjanmaan aluejärjestön jo toisena vuonna peräkkäin. Onnea voittajille!

Pohjois-Pohjanmaa palkittiin vuoden aluejärjestönä.