Taloushallintoalan työaika muuttuu

Taloushallintoala, kuten yli 91 % palkansaajista, on mukana valtakunnallisessa kilpailukykysopimuksessa. Kilpailukykysopimus pidentää työaikaa kuusi minuuttia päivässä. Vuoden sopimusaikana ei palkkoja koroteta pakollisin yleiskorotuksin.

Taloushallintoalan työehtosopimus on uusittu 1.11.2016 alkaen vuoden sopimuskaudeksi. Työsuhteissa, joissa noudatetaan taloushallinnon työehtosopimusta, vuorokautinen säännöllinen työaika on 1.1.2017 lukien 7 tuntia 36 minuuttia vuorokaudessa ja 38 tuntia viikossa.

Osa-aikatyötä tekevien työaikaa pidennetään osa-aikaisuuden suhteessa. Tuntipalkkaisten työaika ei käytännössä muutu. Jos työsuhteessa ei noudateta työehtosopimusta, tai toimihenkilön työsopimuksessa on sovittu työehtosopimuksesta poikkeavasta työajasta, ei työaika muutu kilpailukykysopimuksen johdosta.

Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenyhdistys Taloushallintoalan ammattilaiset ry on ainoa vain taloushallintoalan työehdoista sopiva ja alan edunvalvontaan keskittynyt ammattiliitto. Nyt uusitun työehtosopimuksen voimassa ollessa tehdään töitä mm. palkkatason ja työaikapankkijärjestelmien parantamiseksi sekä korvauksettomien ylitöiden vähentämiseksi.

Paikallisen sopimisen edistäminen

Toimihenkilöliitto ERTO ry kannustaa paikallisen sopimisen laajentamiseen, mutta edellyttää aitoa sopimista. Paikallinen sopiminen ei saa olla määräämistä ja työehtojen heikentämistä. Aito yhteistyö edellyttää osaamista ja avoimuutta.

Taloushallinnon työehtosopimuksen osapuolet pitävät tärkeänä paikallisen sopimisen mahdollisuuksien edistämistä. He korostavat, että paikallinen sopiminen edellyttää avointa ja luottamukseen perustuvaa vuoropuhelua työnantajan ja henkilöstön välillä. Paikallisen sopimuksen voimaantulo ei edellytä liittotason hyväksyntää, mutta liitto kouluttaa ja tukee henkilöstön edustajia neuvottelutoiminnassa.

Henkilöstön edustajien (HED) osaamisen varmistamiseksi taloushallintoalalla on sovittu mm. koulutuksista. Henkilöstön edustajat voivat osallistua 2017 yhteen ylimääräiseen palkalliseen täydennyskoulutuspäivään peruskoulutuspäivien lisäksi. ERTO järjestää valtakunnallisen HED-seminaarin 28.-29.1.2017. Lisätietoja ja ilmoittautuminen seminaariin myöhemmin syksyllä.

Taloushallintoalan työehtosopimus on uusittu ajalle 1.11.2016-31.10.2017. Työehtosopimus on luettavissa ja ladattavissa pdf-tiedostona ERTOn sivuilla

Lakimiehemme tulee mielellään kertomaan työehtosopimuksesta työpaikalle.

Lisätietoja: Lakimies Helena Lievonen, helena.lievonen@erto.fi, p. 09 6132 3246

Liiton työsuhdeneuvonta vastaa vuosittain yli 3.000 puheluun ja jäsenkyselyssä neuvonta sai loistavan hyvät arviot. Jäsenillemme neuvonta kuuluu jäsenmaksuun, emme kuitenkaan jätä ketään yksin joten "ei-jäsenet" saavat neuvoja maksulliselta linjaltamme: 0600 11990 (9,77 €/min, sis. alv 24 %) ma-pe 9:30-13:30.