ERTO 100 tavalla: Optometriapäivät 14.-15.1.2017

Optometriapäivillä opittiin uutta ja tavattiin oman alan ammattilaisia. ERTOn jäsenyhdistys Suomen Optometrian Ammattilaiset ry pystytti ständin 14.-15. tammikuuta Messukeskuksen Kokoustamoon Helsinkiin.

Optometriapäivät on vuotuinen optisen toimialan koulutuksellinen tapahtuma, jonka järjestää Toimialajärjestö NÄE ry. Viikonlopun teemoina olivat terveys, optometria ja kauppa.

- Optometriapäiviä on järjestetty jo kymmenien vuosien ajan, kertoo ERTOn järjestöpäällikkö Soile Lindstedt. Tänä vuonna osallistujia on paikalla upeat 526 optikkoa tai optometristiä, ja verkkolähetyksen kautta täydennyskouluttautuu 103 optikkoa, jatkaa Lindstedt.

ERTOn järjestöpäällikkö Soile Lindstedt kehui hienoa tunnelmaa

Kaikki luennot striimataan eli koulutuksiin voi osallistua vaikka kotoaan. Näytteilleasettajia on kolmisenkymmentä: ohjelmistojen, laitteiden ja kehyksien esittelijöitä.

- Tänä vuonna luentojen aiheet liittyvät soteen, silmälääkärien ja optikoiden yhteistyöhön, sekä ikääntyneiden ja lasten silmien tutkimiseen, luettelee SOAn puheenjohtaja ja ERTOn hallituksen jäsen Taina Ponto. Vaikka Optometriapäivillä on käynyt vuosikymmeniä, aina innostuu uudesta, Ponto jatkaa.
- Jotkut asiat ovat voineet jäädä unholaan, mutta Optometriapäiviltä löytää uuden kipinän perustyöhön, ständillä työskentelevä SOAn uuden hallituksen jäsen Silja Vehmassalmi lisää.

Koulutuksen teemana on tänä vuonna paljon soteen liittyviä aiheita. Mitä ajatuksia sote-uudistus herättää optisesta näkökulmasta?

- Sote-uudistuksessa on vielä monta keskeneräistä asiaa. Toimiva ja palveleva näönhuolto on moniammatillista yhteistyötä ja yhteistyö silmälääkärien kanssa on tässäkin asiassa erittäin tärkeää, Ponto muistuttaa.

Ständillä Taina Ponto, Silja Vehmassalmi ja Riitta Korhonen

Optometriapäivien historiaa saapui ständille pohtimaan myös aikoinaan yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Timo Korhonen sekä SOAn kunniajäsen Heikki Kaseva.

- Ainakin jo 60-luvun loppupuolella on järjestetty valtakunnallisia tapahtumia, muistelee Kaseva. SOA puolestaan on perustettu vuonna 1971.
- Optometriapäivät on monella tavoin merkittävä optisen alan tapahtuma. Erilaiset optisen alan ryhmittymät tapaavat täällä, ja samalla erilaiset ajattelutavat kohtaavat. Yhdessä tieto ja taito yhtenäistyvät. Optometriapäivät on tärkeä ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa käsitellään monipuolisesti optikon työn osa-alueita, erityisesti silmän taittovirheen määritystä ja korjaustapoja, Kaseva pohtii.

Jouko Miettinen (vas.) ja Heikki Kaseva ovat SOAn kunniajäseniä ja molemmat ovat olleet perustamassa yhdistystä.

Näyttelyalueella riitti vilskettä aina luentojen tauoilla. Kysyimme kuulumisia SOAn ständillä poikenneilta.

-  Olen jo toista kertaa Optometriapäivillä, kertoo Tiina Ahola. Ständillä poikkeaminen oli ihan suunniteltu teko eli tulin liittymään jäseneksi. Tunnen jo aika hyvin SOAn ja ERTOn palvelut, sillä ystäväni on Pohjoisen alueen aktiivinen jäsen, Ahola sanoo hymyillen täyttäessään ERTOn liittymislomaketta.

Upouusia kehyksiä

Suomen Optometrian Ammattilaiset ry eli SOA on ERTOn jäsenyhdistys. SOA on ainoa pelkästään optisen alan ammattilaisten asioihin keskittynyt alan työehdoista sopiva yhdistys.

Teksti ja kuvat: Ainomaria Parikka