ERTO 100 tavalla: MM-kisahuumaa Lahdessa

Lahden aluejärjestö kutsui ertolaiset mukaan MM-kisahuumaan 4.3.2017. Kisoja seuraamassa oli ertolaisia perheenjäsenineen ja avecceineen yhteensä 119. Salpausselän lauantaiklassikkoon kuului huimaa hiihtoa, henkäisevää mäkihyppyä, hervottoman hauskaa oheisohjelmaa koko perheelle ja kisapäivän päätteeksi mahtava ilotulitus.

Lahden MM-hiihdot ovat satavuotiaan Suomen suurimmat juhlat ja seitsemännet
MM-kisat Lahdessa. Väkeä saapui niin läheltä kuin kauempaakin. ERTOn Lahden seudun aluejärjestö ja ERTO tarjosivat unohtumattoman MM-kisaelämyksen Lahden seudun, Helsinki-Uusimaan, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen ertolaisille.

Iloisia ertolaisia Mielensäpahoittajan metsäkatsomossa

Liput oli hankittu "Mielensäpahoittajan metsäkatsomoon" ja jokainen lipun ostanut sai kaupan päälle Mielensäpahoittajan Hiihtokirjan, myös kirjailija Tuomas Kyrö oli mukana hiihtotunnelmissa. Lapset pääsivät nauttimaan Röllin talvimaasta ja Festival Arenalla aktiviteeteista vastasi Heurekan tiedesirkus, Nuokun sirkus ja Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttama Puuhaparkki.

Kannustusjoukoissa Markku Rappumäki, Lahden aluejärjestön puheenjohtaja Sirkka Rappumäki, Sirpa Huovila ja Seppo Virtanen

Mielensäpahoittajan metsäkatsomossa ertolaiset löysivät oikean vanhan ajan hiihtotunnelman, monilla oli päässään asiaan kuuluva karvalakki. Oikeaan kisafiilikseen johdatti Anssi Kukkosen selostus sekä itse Mielensäpahoittaja, joka kertoili kuinka kisoja seurataan oikein.

Selostajalegenda Anssi Kukkonen Mielensäpahoittaja-katsomon isäntänä

”Kyllä on maastohiihto maailman tärkein turha asia. Salpausselällä minä olen aina katsonut viimeisen mutkan laskemisen. Tullaanko siihen hulluna kuin Kamikaze-lentäjä, joka tarkoittaa että hyvänä päivänä voittaa, mutta useammin löytää itsensä pusikosta. Vai hipsutellaanko siihen pelokkaasti? Voittaja ei epäröi, voittaja tuntee taitojensa ja riskin suhteen. Tämä on yhdistänyt Saaris-Veliä, Äiteen Siiriä, Mietaan Jussia, Kirvesniemen Harria, Dählien Björniä, Matikais-Marjoa ja Jauhojärven Samia.”​

Huumaavaa kisatunnelmaa ja Suomen lippuja

Toisen kisaviikon lauantai oli kisahuumaa täynnä aamuvarhaisesta iltamyöhään. Lauantai-iltapäivällä seurattiin Metsäkatsomosta käsin naisten 30 km maastohiihtoa vapaalla tyylillä. Lopulta perinteinen tulostaulu näytti karua kieltään hiihdon tuloksesta, sillä Norjan lippu nostettiin taululle kaikille neljälle ensimmäiselle sijalle. Hiihdon jälkeen väki taivalsi mäkimonttuun seuraamaan miesten joukkuemäen HS130 kisaa. Valitettavasti Suomen miehiä ei palkintosijoilla nähty, mutta huumaava kisatunnelma korvasi varmasti tämän pettymyksen.

Teksti ja kuvat: Soile Lindstedt