ERTO 100 tavalla: Ykkösketjulaiset kouluttautuivat Helsingissä

Henkilöstön edustajien Tervetuloa Ykkösketjuun –perehdytyskoulutuksen viimeinen osio järjestettiin 10. toukokuuta Helsingissä. Koulutuspäivään osallistui reilu kolmekymmentä henkilöstön edustajaa.

Koulutuspäivän aikana edunvalvontajohtaja Matti Orkovaara puhui ajankohtaisista asioista työmarkkinoilla. Asiantuntija Jarmo Lahti kertoi, mitä henkilöstön edustajan luottamustehtävässä toimiminen tarkoittaa käytännössä. Tietopaketin tiedottamisesta ja vaikuttamisesta henkilöstön edustajan työssä tarjoili järjestöpäällikkö Soile Lindstedt. Lakimies Sini Järvinen esitteli vuosilomalakia ja siihen liittyviä työehtosopimuksien erillismääräyksiä.

Lakimies Helena Lievonen puhui yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaista. Jos työnantajan palveluksessa on vähintään 30 henkilöä, työpaikalla on oltava suunnitelma tasa-arvon edistämiseksi. Samasta työstä tulisi maksaa sama palkka sukupuolesta riippumatta. Syrjintään ja häirintään liittyviä kysymyksiä tulee paljon liittoon. Jos jokin asia askarruttaa, myös tasa-arvovaltuutetulle voi lähettää kysymyksiä.

Koulutukseen osallistuivat turkulaiset ohjaajat Tii Miettinen ja Timo Pösö. Miettinen on työpaikkansa varaluottamusmies ja Pösö työpaikkansa luottamusmies.

-       Olin henkilöstön edustajana puolisen vuotta vuonna 2012 ja nyt toimin alkuvuodesta lähtien tehtävässä toista kertaa. Halusin, että oman alani tes on edustettuna, Miettinen kertoi.

-       Olen ollut luottamusmiehenä noin vuoden eli viime vuoden toukokuusta. Ryhdyin tehtävään sopivan tilaisuuden tullen. Olen toiminut esimiehenä ja näin pystyn edelleen vaikuttamaan, Pösö totesi.

Molempien mielestä HED-toiminnasta on monenlaista hyötyä.

-       Uskon, että varaluottamusmiehenä toimimisesta tulee olemaan valtavasti hyötyä. Olen jo nyt selvittänyt henkilökunnan pyytämiä asioita. Olen myös oppinut tosi paljon esimerkiksi lakiasioista, kuten työlainsäädännöstä koulutusten kautta, ja siitä, millä tavalla HED voi vaikuttaa työpaikalla toiminnan ja työyhteisön kehittämisessä, Miettinen pohti.

-       Työpaikkani on valtakunnallinen konserni, ja omassa yksikössäni työntekijät kysyvät paljon neuvoja, miten pitäisi toimia ja kehen olla yhteydessä. Luottamusmiehenä näkee monelta kantilta asioita ja saa tietoa esimerkiksi yt-neuvotteluista ja kilpailutilanteesta, joka voi vaikuttaa työpaikkoihin, Pösö jatkoi.

Miettinen ja Pösö pitivät perehdytyskoulutusta onnistuneena.

-       Päivä on ollut oikein antoisa. Aiheet ovat olleet hyviä ja vaihtuvat puhujat ovat pitäneet mielenkiinnon yllä.  Pienempiä kokonaisuuksia on ollut helpompi omaksua, Miettinen kertoi tyytyväisenä.

-       Paljon jo tuttua asiaa, mutta myös uutta tietoa on saanut. Mukava porukka on ollut tänään keskustelemassa, Pösö lisäsi.

Pitkän koulutuspäivän päätteeksi henkilöstön edustajat suuntasivat vielä ansaitulle päättäjäispäivälliselle.

Teksti ja kuva: Ainomaria Parikka