ERTO 100 tavalla: Ensi vuoden jäsenkalenteri on kotimainen

Paino- ja viimeistelykoneet hurisevat tasaisesti, ilmassa leijailee vieno painomusteen tuoksu, rei’ityskone raksuttaa tasaiseen tahtiin. Näissä olosuhteissa syntyy ERTOn jäsenkalenteri vuosimallia 2018!

ERTOn kalenterit

Ajaston Kalle Paronen tarkastelee painojälkeä

ERTOn vuoden 2018 jäsenkalenteri painetaan Next Printissä Helsingin Malmilla. Next Print on PEFC-sertifioitu ja joutsenmerkitty painotalo. Tämän lisäksi takataskusta löytyvät myös ISO 14001:2015 ympäristösertifikaatti ja Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-diplomi. Painotalossa on viimeisintä teknologiaa, kuten Suomessa harvinainen Heidelberg B1.

ERTOn kalenterit

ERTOn painopellit valmistettiin ELVIS-nimisellä painokoneella

ERTOn jäsenkalenteria työstetään painossa kolmisen viikkoa. Kalenterin tekemisessä on noin 20 työvaihetta. Kannen tekemiseen kuuluu viisi vaihetta: Kansi painetaan, laminoidaan, liimataan, stanssataan ja rei’itetään.

ERTOn kalenteri

Ensi vuoden kalenterissa on kovat kannet, joiden kulmat on pyöristetty

Painopellit tehdään kalenterin päiväkirjaosion ja ERTOn omien sivujen painamista varten. Kalenterin sisuksen painamiseen käytetään kaksi kokonaista työpäivää. Kalenteri painetaan laadukkaalle kotimaisesta puusta valmistetulle Tervakosken ohkopaperille.

Heidelberg-kone syöttää Tervakosken ohutta paperia

Valmiita arkkeja pinossa

Vierailuamme seuraavalla viikolla kalenteri on taitettu ja rei’itetty. Viimeisessä työvaiheessa kaikki kalenterin ”palaset” kohtaavat. Malli toimitetaan ERTOn toimistolle 3 viikon kuluttua painokoneen käynnistyksestä.

ERTOn kalenteri

Tervakosken laadukas ohkopaperi on miellyttävän tuntuista

Kalenteri postitetaan jäsenille vuoden viimeisen Toimi-lehden mukana joulukuussa. Jos et halua paperista kalenteria, voit perua kalenterin tilauksen eAsioinnissa rastittamalla ”Haluatko ERTOn kalenterin”-kohdasta ei-vaihtoehdon 20.11.2017 mennessä.

Asiantuntijoina: Ari Merjovirta (Next Print, myynti) ja Marko Määttä (Next Print, viimeistely), Kalle Paronen (Ajasto)

Teksti: Mirkka Aho, kuvat: Ainomaria Parikka