Järjestöpäivät houkuttelivat kouluttautumaan ja viettämään aikaa yhdessä

ERTOn aluejärjestöjen aktiivit kokoontuivat Järjestöpäiville 7.-8. lokakuuta. Vuotuiset koulutuspäivät pidettiin Tuusulan Gustavelundissa. Vuoden aluejärjestönä palkittiin Pohjois-Karjalan aluejärjestö.

ERTOn järjestöpäällikkö Soile Lindstedt avasi tapahtuman kertomalla päivän ohjelmasta ja toivotti lähes kuusikymmentä osallistujaa lämpimästi tervetulleiksi. Kaunis tervehdys kuultiin Finlandia-hymnin muodossa. Laulun esitti Pohjois-Pohjanmaan kuoro Vox ERaTO. Lindstedt puhui ERTOn tulevan juhlavuoden suunnitelmista sekä nosti esiin aluejärjestöille suunnatun kyselyn tuloksia.

Kehittämisasiantuntija, VTT, FM Sikke Leinikki esitteli TJS Opintokeskuksen toimintaa. TJS Opintokeskus on STTK:n ja Akavan yhteinen koulutus- ja kehittämisorganisaatio, jonka sisällöissä painottuvat järjestötoiminnan ja työelämän kehittäminen sekä palkansaajajärjestöjen kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Aluejärjestöjen toimijat pohtivat, mikä järjestötoiminnassa houkuttelee. Aluejärjestötoiminnassa pääsee vaikuttamaan asioihin, saa hyviä kavereita ja mukavia reissuja sekä pysyy ajan tasalla yhteiskunnallisista asioista. Ay-toiminta myös tukee oman ammatillisen identiteetin jäsentämistä.

Järjestöpäivät

Järjestöpäivillä oli mukava tunnelma

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen puhui ensi vuoden teemastamme paremmin. Aaltonen esitteli työstettävää strategiaa, jossa kantavana teemana on parhaan jäsenkokemuksen tuottaminen.

Strategian osana Aaltonen puhui ERTOn tarkoituksesta.
- Kaikkein tärkein asia on se, miksi olemme olemassa. Se, mitä toteutan joka päivä työssäni, Aaltonen pohti.

- ERTO on olemassa, jotta kaikilla olisi parempi työelämä. Tämä sisältää ison lupauksen ja on iso asia koko Suomen tulevaisuuden kannalta, Aaltonen jatkoi.

Aaltonen puhui myös itsensä työllistäjien ja monityön tekijöiden määrän kasvusta. Edunvalvontaa on kohdennettava erityisesti sosiaaliturvan kehittämiseen ja jäsenen työelämäasiantuntemuksen kasvattamiseen.

Viestintäpäällikkö Ainomaria Parikka puhui jaettujen arvojen ja viestinnän merkityksestä jäsenkokemuksen muotoutumisessa. Aluejärjestötoimijat keskustelivat ahkerasti ryhmissä ja pohtivat nykyisiä arvoja. Tärkeistä teemoista oltiin hyvin samoilla linjoilla: vastauksista nousivat esiin reiluus ja tasa-arvoisuus, osaaminen ja asiantuntemus sekä jäsenen asettaminen kaikessa toiminnassa etusijalle.

Lahden aluejärjestön puheenjohtaja Sirkka Rappumäki kertoi kevään Lahden MM-kisojen jäsentapahtuman järjestelystä. ERTO 100 tavalla –tapahtumassa olivat mukana Helsinki-Uusimaa, Lahden seutu, Pirkanmaa ja Kanta-Häme. Ertolaiset kannustivat kisailijoita Mielensäpahoittajien katsomossa. Hallintoassistentti Tuula Seppälä-Koski esitteli ERTOn tapahtumakalenteria ja opasti sen käyttöä alueellisista tilaisuuksista ilmoittamiseen.

Päätöspäivänä palkittiin perinteisesti myös vuoden aluejärjestö. Yhteensä aluejärjestöt ovat järjestäneet 117 tapahtumaa, jotka ovat keränneet 1700 osallistujaa. Vuoden aluejärjestö, Pohjois-Karjala, on järjestänyt 17 tapahtumaa ja saanut jopa 27 % alueensa jäsenistä mukaan toimintaan. Onnea voittajille!

ERTOn järjestöpäivät

Kuvassa vasemmalta: ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen, Anne Keränen, Arja Hukkanen, Pohjois-Karjalan aluejärjestön puheenjohtaja Päivi Kuosmanen, Mervi Koivunen, ERTOn järjestöpäällikkö Soile Lindstedt

ERTO juhlistaa 100-vuotiasta Suomea