ERTO voitti oikeudessa: Optikoiden koeaika enintään neljä kuukautta

Työtuomioistuin vahvisti 24.10. oikeaksi Toimihenkilöliitto ERTOn tulkinnan optikoiden työehtosopimuksen koeaikakirjauksesta. Oikeuden mukaan optikoiden koeaika voi olla enintään neljä kuukautta. Sitä ei saa pidentää työntekijän sairastumisen tai perhevapaan takia.

Oikeudenkäynnin taustalla on työsopimuslain 1.1.2017 voimaan tullut koeajan enimmäispituuden pidentäminen neljästä kuukaudesta kuuteen. Optikoiden työehtosopimuksessa on sovittu enintään neljän kuukauden koeajasta.

Kaupan alan työnantajaliiton tulkinnan mukaan työsopimuslain muutos syrjäytti työehtosopimuksen määräyksen. Työnantajat pyysivät Työtuomioistuinta vahvistamaan heidän tulkintansa oikeaksi. ERTOn oikeudessa voittanut tulkinta oli, että laki ei syrjäyttänyt työehtosopimuksen määräystä. Työtuomioistuin siis vahvisti ERTOn tulkinnan ja sen takia optikoiden koeaika voi edelleen olla enintään neljä kuukautta. Neljää kuukautta pidemmästä koeajasta ei saa työsopimuksessa sopia.

Lisätietoja:

Lakimies Sini Järvinen, puh. 09 6132 3266