#Äänityöttömälle-mielenilmaus aktiivimallia vastaan 2.2.2018

ERTOn hallitus on perjantaina 26.1.2018 päättänyt, että ERTOn jäsenillä on oikeus osallistua Ääni työttömälle -mielenilmaukseen aktiivimallia vastaan.

Ääni työttömälle -mielenilmaus tapahtuu Helsingin Senaatintorilla 2.2.2018 kello 11 alkaen ja se kestää noin 1,5 tuntia. ERTO on ilmoittanut työnantajaliittoihin ja valtakunnansovittelijalle perjantaina tapahtuvasta mielenilmauksesta. Osallistuminen mielenilmaukseen on laillista ja siihen on täysi oikeus osallistua ilman jälkiseuraamuksia. On kuitenkin mahdollista, että työnantaja vähentää palkan työstä poissaolon ajalta.

Ääni työttömälle -mielenilmauksella pyritään vaikuttamaan laajemmin yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Ammattiliitot ovat tärkeä osa yhteiskunnallista päätöksentekoa ja jokaisella sen jäsenellä on perustuslaillinen oikeus ilmaista mielipiteensä!

Aktiivimallissa positiivisen kannustamisen sijaan on päätetty käyttää raippaa. Työttömiä pitää tukea työllistymisessä mm. työvoimapalveluja parantamalla. Osallistuminen mielenilmaukseen on solidaarisuuden osoitus työttömille ja mielenilmaus kohdistuu Suomen hallituksen toimintaan.

#Äänityöttömälle-mielenilmauksella vaaditaan hallituksen toimeenpaneman aktiivimallin perumista. Mielenilmaus on myös kannanotto suunnitteilla oleviin lisäheikennyksiin.

Lähes 140 000 henkilöä on jo allekirjoittanut kansalaisaloitteen aktiivimallin perumiseksi.

Osallistuminen mielenilmaukseen

Toivomme mahdollisimman laajaa osallistumista. Mielenilmaukseen osallistumiseen on ERTOn lupa ja kyse on perustuslaillisen oikeuden käyttämisestä. ERTO ei velvoita osallistumaan, vaan jokainen jäsen päättää itse haluaako osallistua vai ei.

Jos haluat osallistua, on sinulla siihen oikeus. Jos sinulla on työvuoro, niin sovi asiasta kuitenkin ensisijaisesti esimiehesi kanssa. Voit sopia, että käytät poissaoloon lomia, vapaita, saldotunteja tms. Työnantajalla ei ole oikeutta kieltää sinua osallistumasta eli halutessasi voit osallistua omalla päätökselläsi.

Osallistuminen mielenilmaukseen on laillista ja siihen on täysi oikeus osallistua ilman jälkiseuraamuksia. Palkan työnantaja voi kuitenkin vähentää mielenilmaukseen osallistumisen ajalta. Mielenilmaukseen osallistumisesta ei makseta lakkoavustusta.

SAK:n kuljetukset Helsingin Senaatintorille

ERTO ei järjestä omia bussikuljetuksia Helsinkiin, mutta SAK:n aluetoimistot järjestävät 2.2.2018 kuljetuksia eri puolilta Suomea. Kuljetukset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia, mutta niihin on ilmoittauduttava etukäteen.

HUOM! Kuljetuksiin voi ilmoittautua vielä 30.1. tiistaina.

Ilmoittaudu SAK:n järjestämiin kuljetuksiin »

Voit seurata ja osallistua some-keskusteluun tunnisteella #Äänityöttömälle.

Lisätietoja:
Järjestöpäällikkö Soile Lindstedt, soile.lindstedt@erto.fi