Optikoiden neuvottelutulos jäsenäänestykseen

Toimihenkilöliitto ERTO ja Kaupan liitto saavuttivat tänään 2.3. neuvottelutuloksen optikoiden työehtosopimuksesta. Sopimuskausi on kolme vuotta ja yksi kuukausi.

Vuoden 2018 palkankorotukset ovat 1.4. lukien yhteensä 1,6 prosenttia. Ne toteutetaan 1,1 prosentin yleiskorotuksella ja 0,5 prosentin yrityskohtaisella erällä. Yrityskohtainen erä jaetaan liittojen sopiman ohjeen mukaisesti.

Optisen alan neuvottelutulos pitää sisällään muun muassa ison palkkausjärjestelmämuutoksen seuraavan kolmen vuoden aikana. Uudistuksen mukaan työehtosopimuksesta poistuu vaiheittain lisiä (piilolasilisä poistuu työehtosopimuksesta 1.4.2019 lukien, lääkelisä osin 1.4.2018 ja kokonaan 1.4.2020 lukien) ja samanaikaisesti alan vähimmäispalkkaa korotetaan merkittävästi. Ansaittujen lisien maksamista jatketaan työehtosopimusmuutosten jälkeenkin.

Neuvottelutulos sisältää palkkamuutosten lisäksi tekstimuutoksia.

ERTO yhdessä jäsenyhdistyksensä Suomen Optometrian ammattilaiset ry SOA:n kanssa järjestää jäsenäänestyksen neuvottelutuloksesta. Seuraa sähköpostiasi.

Neuvottelutuloksen lopullinen hyväksyminen edellyttää osapuolten hallintojen (Kaupan liitto, ERTO ja SOA) hyväksyntää. Näiden jälkeen neuvottelutulos on kokonaisuudessaan julkinen.

Lisätietoja: Lakimies Sini Järvinen, sini.jarvinen@erto.fi, puh. 09 6132 3266

Toimihenkilöliitto ERTO ry on yksityisen alan vahva asiantuntija ja ammattijärjestö, joka tuottaa hyötyä jäsenilleen. Kehitämme yhteistyössä parempaa työelämää sekä tulevaisuuden yhteiskuntaa. Teemme työtä, jotta kaikilla olisi parempi työelämä.

Suomen Optometrian Ammattilaiset ry SOA on yksi ERTOn kuudesta jäsenyhdistyksestä. SOA on ainoa pelkästään optisen alan ammattilaisten asioihin keskittynyt alan työehdoista sopiva yhdistys.