ERTOn hallitus hyväksyi optisen alan neuvottelutuloksen

Toimihenkilöliitto ERTOn hallitus hyväksyi jäsenäänestystä kunnioittaen optisen alan 2.3. syntyneen neuvottelutuloksen uudeksi työehtosopimukseksi ajalle 1.2.2018 – 28.2.2021. ERTOn jäsenyhdistys Suomen Optometrian Ammattilaiset SOA ry puolsi neuvottelutuloksen hyväksymistä.

Jäsenäänestyksessä neuvottelutuloksen hyväksyi 64 % jäsenistä. 30 prosenttia halusi liiton päättävän asian puolestaan.

Neuvottelutulos, jossa henkilökohtaisen lisän kirjaus vielä tarkentuu lopulliseen työehtosopimukseen, löytyy kokonaisuudessaan liiton nettisivuilta.

Sopimusratkaisu tiivistetysti

Vähimmäispalkka

Työehtosopimuksessa sovittu vähimmäispalkka on 1.4.2018 alkaen 2.593 euroa. Nousua 84 euroa. Koko kolmen vuoden aikana vähimmäispalkka nousee yli 300 euroa. Samanaikaisesti työehtosopimuksen lisäjärjestelmä muuttuu.

Palkankorotukset 1.4.2018 lukien

Yleiskorotus: Henkilökohtaisia kuukausi- ja tuntipalkkoja kiinteine lisineen (esim. esimieslisä, lääkelisä ja piilolasilisä) korotetaan 1,1 % yleiskorotuksella. Yleiskorotus tulee kaikille samansuuruisena.

Yrityskohtainen erä: Yleiskorotuksen lisäksi ja vähimmäispalkkatarkistuksen jälkeen palkkoja korotetaan 0,5 %:n yrityskohtaisella erällä. Erä lasketaan helmikuun 2018 palkoista ja sen jakamisesta sovitaan työpaikalla liittojen ohjeiden mukaisesti. Jokaiselle pitää tulla siitä palkankorotus, mutta sen suuruus voi vaihdella työntekijöiden välillä.

Löydät yrityskohtaisen erän jako-ohjeen täältä »

Vuonna 2019 yleiskorotus on 0,9 % ja yrityskohtainen erä 0,7 %. Vuoden 2020 palkankorotuksista neuvotellaan myöhemmin erikseen liittojen välillä.

Lisätietoja: Lakimies Sini Järvinen, p. 09 6132 6266, sini.jarvinen@erto.fi